Nyheter24
Annons

Avrådan – denna bil ska svenskarna hålla sig borta från

Publicerad: 28 maj 2025, kl. 07:00
Uppdaterad: 30 maj 2025, kl. 09:23
Vissa bilmärken bryr sig mer om säkerhet än andra. Foto: Anders Wiklund/TT & Dacia

Trots att det rör sig om en ny bil har säkerheten inte varit i fokus. Det rör sig om Dacia Bigster som ligger i lä säkerhetsmässigt.

Ämne:

Motor

Det anser FDM, Danmarks största konsument- och intresseorganisation som arbeta för bilismen.

FDM anser därför att danskarna bör hålla sig borta från bilen, något svenskarna också eventuellt vill ta i beaktande.

Rekommenderar ej

Annons

FDM rekommenderar inte Dacia Bigster då den inte levererar vad gäller säkerhetskrav.

Det rumänska märket har aldrig lagt särskilt mycket krut på säkerhet, något som titt som tätt ifrågasatts.

– Säkerheten hos Dacia Bigster är långt sämre än konkurrenternas och vad man bör förvänta sig av en ny bil år 2025, förklarar FDM.

– Till exempel har Bigster ingen krockkudde mellan framsätena och bilen saknar avancerad nödbroms, vilket är ett krav för 2025 års säkerhetskrav. Bigster har visserligen ett antal andra säkerhetssystem, men testet visar att de tyvärr inte fingerar särskilt bra, fortsätter de.

Annons

Kritiken haglar

– Att Dacia inte prioriterar säkerhet högre är en skam för bilköpare och för säkerheten, säger Søren W. Rasmussen, fordonsteknisk redaktör på FDM, i ett pressmeddelande.

Det här inte första gången som FDM har kritiserar en bil från Renault-gruppen. Även Zoe har fått kritik.

Även Peugeot 3008, 5008 och Opel Grandland har fått kritik med sina fyra stjärnor. 2025 års Euro NCAP-krav är tuffare och sätter högre press på tillverkarna att implementera både passiva och aktiva säkerhetssystem.

Annons
Märkets suv Duster har även den fått ett dåligt betyg. (Foto: EuroNCAP)

Dacias vd har svar på tal

Dacia jagar inte aktivt efter EuroNCAP-stjärnor. Märkets familjebil Jogger fick bara en stjärna.

Märkets vd, Denis Le Vot säger att EuroNCAP-stjärnorna:

– är det sätt att mäta säkerhet som alla använder när det gäller passiv säkerhet, det vill säga den strukturella och fysiska krocksäkerheten. Och om du är kund kan du använda det som ett sätt att jämföra bilen med andra. Det är något jag respekterar, förklarar han.

– Men numera är den aktiva säkerheten, alltså teknikanvändningen för att undvika olyckor, mycket mer komplex att hantera, säger Le Vot. 

– Det är därför vi har gjort ett val. Vi gillar inte att chansa med den passiva säkerheten men vi gör val när det gäller aktiv säkerhet. 

– Vi är ledsna över att Jogger bara fick en stjärna, främst för att vi inte inkluderade en bältespåminnare på den tredje raden. Det kan diskuteras i all oändlighet men det var ett medvetet val, tillägger Le Vot. Men föräldrar som sätter sina barn på den tredje raden ser ändå alltid till att bältet är på. Att lägga till den funktionen innebär högre kostnad för bilen och mer hantering av sätena längst bak. För oss handlar allt om vad som är väsentligt och vad som inte är det, avslutar han.

Kommentarer

Annons
Annons
Annons