Nyheter24
Annons

Dessa bilägare får ofta samma böter – ett märke sticker ut

Publicerad: 27 nov. 2025, kl. 07:31
Foto: Erik Simander/TT
Läs mer från Nyheter24 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfrittPrenumerera

Det har blivit en allt vanligare syn i trafiken, förare som sneglar mer på mobilen än på vägen som de kör på. Trots år av skärpta regler och ökade polisinsatser fortsätter rattsurfningen att öka i Sverige. 

Nya siffror visar att skillnaderna mellan olika bilmärken är betydligt större än många tror. Samtidigt pekar både polis och trafiksäkerhetsexperter på att mörkertalet är omfattande. Frågan är därför inte vilka som rattsurfar mest, utan också hur riskerna utvecklas i ett land där nästan alla kör bil regelbundet. Men vilka bilägare är egentligen värst, och hur stort är problemet? 

Foto: Magnus Lejhall/TT

Att köra bil i Sverige 

Att bilkörning är en del av vardagen för de flesta svenskar råder det inga tvivel om. Enligt Transportstyrelsen hade Sverige knappt sju miljoner personer med B-körkort under 2024, över sex av tio invånare. 

Annons

Samtidigt fanns nästan fem miljoner personbilar i trafik vid årsskiftet 2024 och 2025, enligt Trafikanalys. Alla kör inte dagligen, men siffrorna visar att den stora delen av majoriteten vuxna svenskar sitter bakom ratten, åtminstone regelbundet. 

Foto: Erik Simander/TT

Vad gäller för rattsurfning?

I rena ordalag betyder rattsurfning all typ av mobilanvändning som stjäl en bilförares uppmärksamhet. Rent juridiskt är det enklare definierat: allt användande av mobiltelefonen eller annan kommunikationsutrustning som hålls i handen under körning är förbjudet. Detta regleras i trafikförordningens 4 kapitel. 

Annons

Att titta på videoklipp, skicka meddelanden, öppna appar, spela spel eller bara hålla i mobilen samtidigt som man kör – faller inom förbudet. Och även om lagen fokuserar på handhållen användning betonar polisen att även handsfree-användare kan göra sig skyldiga till vårdslöshet om körningen påverkas. 

Foto: Erlend Aas/TT

Då får du böter

Standardpåföljden för den som ertappas är tydlig, du kan få 1 500 kronor i böter. Men riskerna slutar inte där. 

Annons

Om mobilanvändningen leder till vinglig körning, missade trafikskyltar eller incidenter kan polisen i stället skriva en anmälan. Då kan brottet bedömas som vårdslöshet i trafik, vilket i sin tur kan leda till indraget körkort.

Vid allvarligare fall, exempelvis om mobilen bidragit till en olycka, kan föraren dömas för grov vårdslöshet i trafik eller till och med vållande till annans död – brott som kan ge fängelse.

Samtidigt visar statistik att problemen ökar. Under 2024 bötfälldes över 19 000 personer, cirka 20 procent fler än 2023. Mörkertalet är stort, då många nekade böter och därmed syns inte allt i statistiken, enligt M Sverige.

Foto: Henrik Montgomery/TT

Bilmodeller rattsurfar mest – är din med på listan?

Vi Bilägares konsumentundersökning via Autoindex visar att benägenheten att rattsurfa varierar kraftigt mellan bilmärken, och att ett svenskt elbilsmärke hamnar i topp. 

Annons

Diagrammet visar hur benägna bilägarna är att använda mobiltelefonen medan de kör. Siffran är en indexsiffra där 1 000 är högst, och en högre siffra innebär att ägarna till märket är mer benägna att rattsurfa.

  1. Polestar – 353 
  2. Mercedes – 341 
  3. Opel – 339 
  4. Fiat – 339 
  5. Nissan – 329 
  6. BMW – 314 
  7. Citroën – 311 
  8. Mazda – 297 
  9. Tesla – 297 
  10. Volkswagen – 293

Foto: Anders Wiklund/TT

I andra änden av skalan hittar vi de mest försiktiga mobilanvändarna. Toyota, Renault, Skoda och Suzuki ligger alla under genomsnittet, medan Toyota är allra minst benägen av samtliga märken i undersökningen. 

Polisen bekräftar samtidigt att det är svårt att komma åt beteendet. Sambandet mellan olyckor och mobilanvändning är tydligt, men svårt att bevisa, vilket gör problemet mer komplext. 

– Vi är rätt säkra på att det finns ett samband mellan trafikolyckor och användandet av mobiltelefon. Men det är jättesvårt att få statistik på det, sa Björn Thunblad, trafiksamordnare i polisregion Öst, Vi Bilägare.

Foto: Oscar Olsson/TT

Varför rattsurfar vissa bilägare mer?

Det finns flera möjliga förklaringar:

Annons

Teknik som distraherar – eller inte räcker till.
Även om Polestar har ett av marknadens mest lättanvända infotainmentsystem tycks en del förare ändå föredra mobilen. Vanor, apputbud eller brist på integration kan spela in.

Förargruppens sammansättning.
Olika märken lockar olika typer av förare. Premium- och elbilsköpare är generellt mer tekniktunga användare – och kan därmed löpa större risk att plocka fram mobilen.

Skärmar som uppmuntrar till interaktion.
En stor pekskärm betyder inte automatiskt färre distraktioner. Tesla, som ofta kritiserats för att flytta fler funktioner till skärmen, hamnar exempelvis först på nionde plats.

Foto: Janerik Henriksson/TT

Vad kan du göra för att minska rattsurfning?

Forskare, myndigheter och branschen lyfter flera möjliga lösningar:

  • Bättre röststyrning och smidigare appintegration direkt i bilen.
  • Hårdare polisinsatser, särskilt riktade kontroller.
  • Tekniska spärrar, exempelvis system som begränsar vissa appar i rörelse.
  • Utbildning och kampanjer, särskilt riktade till unga förare.
  • En växande trafiksäkerhetsrisk.

Rattsurfa ökar i Sverige, trots tydliga lagar och ökade böter. Polestars bilägare toppar statistiken, men problemet omfattar förare av alla märken och modeller. Och med knappt sju miljoner körkortsinnehavare i landet kan konsekvenserna bli stora, både för trafiksäkerheten och för de som riskerar att bli påkörd av en distraherad förare. 

Kommentarer

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons