Elbilsmarknaden fortsätter att förändras i hög fart, och kampen om att bli den mest energieffektiva modellen hårdnar för varje år. Nya tekniska lösningar, smartare batteripaket och mer strömlinjeformade konstruktioner gör att tillverkarna ständigt flyttar fram gränserna för vad som är möjligt.
Mitt i allt detta innovationstempo finns det bilar som gång på gång lyckas hålla sig kvar i absoluta toppen, och det gör det trots att den tillhör de större och tyngre modellerna på marknaden.

De mest energieffektiva bilarna
Det amerikanska energidepartementet genomför varje år omfattande tester för att ta reda på hur mycket energi elbilar faktiskt förbrukar under verkliga körförhållanden. Syftet är att ge konsumenter ett rättvist och jämförbart sätt att se vilka modeller som kräver minst energi för att ta sig fram.
Trots att listan fylls på med nya bilar varje år är det fortfarande en modell som sticker ut, nämligen Lucid Air, och specifikt Air Pure med bakhjulsdrift. En bil som både till storlek och lyxposition borde ligga långt från toppen, men i själva verket är överlägset mest sparsam, rapporterar Motor.

En lyxsedan slår småbilarna
Lucid Air har funnits på den amerikanska och europeiska marknaden i flera år, men fortsätter att imponera på samtliga effektivitetsmätningar. Modellen är nästan fem meter lång, väger strax över två ton och är byggd för komfort snarare än lättvikt.
Ändå levererar den förbrukningssiffror som mindre elbilar bara kan "drömma" om. Instegsmodellen Air Pure är utrustad med ett batteri på 84 kWh netto och har en officiell räckvidd på hela 747 kilometer. Den som väljer Grand Touring-versionen med större 112 kWh-batteri kan få en räckvidd på upp till 960 kilometer, siffror som i dag är svårslagna, enligt tidningen.
Trots sin teknik har Lucis haft en blygsam försäljningsstart i Norden, där modellen hittills bara registrerats i små volymer. Men bland räckviddsjägare har bilen fått ett riktigt uppsving.
LÄS MER: Så påverkas din bilförsäkring 2026

Amerikanska märken dominerar effektivitetslistan
Årets uppdaterade lista visar att amerikanska tillverkare generellt gör mycket effektiva elbilar. Översättningen av förbrukningen från amerikanska siffror, kWh per 100 miles, till europeiska kWh per 100 kilometer, bekräftar samma trend. USA-modellerna håller högt tempo i energieffektiv utveckling.
I topp tio syns flera Tesla-modeller, ytterligare Lucid-versioner och även Toyota, som förbättrat sin teknik i den framhjulsdrivna bZ-serien.

10 mest energieffektiva elbilarna
- Lucid Air Pure bakhjulsdrift (19-tumsfälgar) – 14,3 kWh per 100 kilometer
- Tesla Model Y Standard bakhjulsdrift – 15,2 kWh per 100 kilometer
- Tesla Model 3 Premium bakhjulsdrift – 15,3 kWh per 100 kilometer
- Tesla Model Y lång räckvidd bakhjulsdrift – 15,6 kWh per 100 kilometer
- Lucid Air Touring AWD (19-tumsfälgar) – 15,6 kWh per 100 kilometer
- Toyota bZ framhjulsdrift – 16,1 kWh per 100 kilometer
- Lucid Air Pure bakhjulsdrift (20-tumsfälgar) – 16,2 kWh per 100 kilometer
- Tesla Model 3 Premium AWD – 16,4 kWh per 100 kilometer
- Lucid Air G Touring XR AWD (19-tumsfälgar) – 16,4 kWh per 100 kilometer
- Mercedes-Benz CLA250 Plus bakhjulsdrift – 16,6 kWh per 100 kilometer
Källa: USA:s energidepartement

Modeller med högst energiförbrukning
- Rimac Nevera R – 41,1 kWh per 100 kilometer
- Mercedes-Benz G 580 – 33,4 kWh per 100 kilometer
- GMC Sierra EV – 32,7 kWh per 100 kilometer
- Chevrolet Silverado EV – 32,7 kWh per 100 kilometer
- Rivian R1T Quad Max – 31,3 kWh per 100 kilometer
Källa: USA:s energidepartement




