Vintern innebär inte bara halka och dålig sikt. Det kan också vara en farlig tid för bilarnas batterier, då de får jobba som hårdast och samtidigt är mest sårbara. Många av driftstopp som sker varje år är egentligen fullt förutsägbara, och i många fall går de att undvika med små, små åtgärder.

När du tar död på bilbatteriet
När kylan slår till kryper batteriernas kapacitet neråt, samtidigt som förbrukarna går på högvarv. Fläktar, värmesäten och dimljus gör sitt, medan generatorn i krypkörning knappt får en chans att hämta igen det som försvinner. Problemet? Kombinationen kan tyvärr gör att bilägare står där en morgon – med en bil som helt enkelt vägrar att starta.
Varför dör bilen? Och kan det vara så att du är orsaken till varför det fortsätter att hända?
Bilbatteriets värsta fiende
Att köra korta sträckor i kyla är en klassisk fälla, och flera tillverkare varnar för att generatorn helt enkelt inte hinner återladda batteri.
"Om bilen mest används på korta sträckor hinner generatorn inte ladda upp batteriet fullt, samtidigt som bilens elförbrukare fortsätter att tömma det", skriver det tyska batteriföretaget VARTA, som en tydlig uppmaning till bilägare.
I rusningstrafik förstärks problemet. Fläkt, värme och lampor tär på ett batteri som i praktiken aldrig får vila och ladda upp. När temperaturen faller ökar dessutom den kemiska trögheten, något som företaget också lyfter.
"Högre temperaturer ökar graden av kemisk reaktion", skriver de.
Resultatet? Ett batteri som fungerade fint i milt väder kan plötsligt bete sig som om det vore dött.

Detta bör du alltid ha i bilen på vintern
- Reflexväst
- Varningstriangel
- Ficklampa eller pannlampa
- Filt och extra kläder
- Något att äta och dricka
- Isskrapa, borste och liten snöskyffel
- Startkablar eller booster
- Extra spolarvätska
- Sand/grus eller antihalkmattor
- Bogserlina
- Powerbank och mobilladdare
- Första hjälpen-kit
Källa: Trafikverket

"Batteriet är ju inte gammalt?" Jo, ofta är det det
AAA påminner om att livslängden varierar stort mellan klimat, men ofta handlar det bara om några år i varmare miljöer och längre i kallare. Ett batteri kan alltså verka fullt dugligt, tills vintern avslöjar sanningen. Vill man göra en snabbkontroll är vilospänningen en bra indikator.
"Ett felfritt, fulladdat batteri bör ligga på 12,7–12,8 volt. Och i andra änden av skalan anses ett blybatteri vara helt urladdat när det når 12,0 volt. Slutligen, för att förbli felfritt bör ett blybatteri alltid vara minst över 12,5 volt", skriver Yuasa Battery.
LÄS MER: Så påverkas din bilförsäkring 2026

Experten: "De flesta vinterstopp hade kunnat undvikas"
Michael Bergvall, servicemarknadsansvarig på Svenska Fordonsbranschen, redogör för Nyheter24 vad som tydligt orsakar de flesta vinterstoppen.
– När vi pratar om "motorstopp" vintertid handlar det i praktiken om driftstopp – bilen går inte att starta eller blir stående, säger han.
Bergvall lyfter flera vanliga misstag bilförare gör:
- Man kör år efter år med ett trött batteri. Batterier har normalt en livslängd kring 3–5 år. Kyla avslöjar svagheter direkt, säger han.
- Man ignorerar service- och filterbyten. Slitna glödstift, gammal olja eller igensatta bränslefilter gör motorn betydligt mer svårstartad.
- Man kör med nästan tom tank. Att konsekvent köra med nästan tom tank ökar risken för kondens och isbildning i bränslesystemet.
- Man ignorerar varningslampor. När bilen väl går in i nödprogram är det ofta för sent.
- Bristande vinterberedskap. Filtar, reflexväst, ficklampa och startkablar saknas ofta – och det gör ett hanterbart fel både osäkert och onödigt besvärligt.

Bilarna som får bränslet som blir "vaxigt" i kylan
Dieselägare har ytterligare ett vinterproblem att förhålla sig till, nämligen paraffinutfällning. Dieselns paraffiner kan kristallisera och sätta igen filtret när temperaturen sjunker, något som många beskriver via dieseln CFPP-nivå, även kallad "cold filter plugging point".
I praktiken innebär det att bränslet inte når motorn, även om allt är i sin ordning. Bergvall understryker att felaktig bränslekvalitet och vatten i tanken är vanliga orsaker, och att försummad service förstärker problemen.

Vad betyder paraffinutfällning?
- När vaxartade, fasta kolväten i dieselbränsle stelnar och bildar kristaller vid kyla, vilket täpper igen bränslefilter och ledningar, vilket kan stoppa motorn, särskilt i äldre dieselbilar och vid kallt väder, då tillsatser som RME gör diesel mer känslig för detta.
- Det är ett vanligt problem som orsakas av att dieseln "geléar" och kräver ibland tillsats av paraffininhibitorer (antigel) eller att man använder sommar- eller vinterdiesel som är anpassad för kylan.
Källa: Drivkrav Sverige
Inte motorstopp – men du kan bli stående
När det gäller elbilarna är elmotorerna driftsäkra, men vintern slår hårt mot räckvidd och marginaler. NAF:s vintertester visar typiska tapp på mellan 11 och 32 procent vid temperaturer runt 0 till -10 grader, vilket tidningen Auto motor & sport tidigare rapporterat om.
– 12-voltsbatteriet behövs även i elbilar för att styra elektronik och system; om det ger upp blir bilen stående även om högvoltsbatteriet är laddat, fortsätter Bergvall.

Det farliga börjar efter stoppet
Ett driftstopp i vinterväglag är inte bara ett praktiskt problem, utan en ren säkerhetsrisk. Trafikverket påminner om att omkring fyra personer per år omkommer vid motorstopp, punktering eller liknande på motorvägar.
Rådet är glasklart: Varna, lämna, larma.
– Stå inte kvar på körbanan i onödan. En stillastående bil på 2+1-väg eller motorväg i mörker eller snörök innebär hög risk för påkörning bakifrån, påminner Bergvall om.

Undvik att vintern tar livet av batteriet
Vintern är den stora sanningsstunden för bilens batteri och hela dess elsystem. Det är inte kylan i sig som dödar batteriet, utan vanorna vi bär med oss in i vintern. Korta körningar, tung elförbrukning och åldrat batteri är den perfekta stormen. Med rätt förberedelser, service och utrustning i bilen går de flesta problem att undvika. Och den kalla morgonen? Den behöver inte längre komma som en överraskning.
- Låt bilen få någon längre körning med jämn fart ibland.
- Minska elförbrukningen när du står still längre stunder.
- Testa batteriet inför vintern – särskilt om det är äldre än tre år.
- Se till att service, bränslefilter och tändsystem är i god form.
- Planera räckvidd och laddning för elbil – med vintermarginal.




