Nyheter24
Annons

Porsche tvärvänder – elbilen byggs om till bensinbil

Publicerad: 19 dec. 2025, kl. 05:33
Porsche ändrar spår Foto: Porsche
Läs mer från Nyheter24 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfrittPrenumerera

Ämne:

Motor

Porsche tvingas till en tvärvändning. Trots stora elektrifierade ambitioner byggs nästa 718 ändå med förbränningsmotor, efter att efterfrågan på bensindrivna sportbilar blivit större än väntat.

Just sportbilar är något som fortfarande inte fått sig ett uppsving i elbilsvärlden.

Elbil blev för svår att sälja

Produktionen av den senaste generationen Porsche 718 lades nyligen ned. Planen var tydlig, ersättaren skulle bli helt elektrisk men i stället kom verkligheten emellan.

Redan i höstas bekräftade Porsche att två bensindrivna toppmodeller ändå skulle leva vidare i den nya 718-familjen. Det handlar om efterträdare till 718 Cayman GT4 RS och 718 Spyder RS, bilar som blivit kultförklarade bland entusiaster.

Nu står det klart att beslutet är större än så.

Foto: Porsche

Plattformen måste göras om

En högt uppsatt chef på Porsches utvecklingsavdelning Weissach avslöjar för brittiska Autocar att Porsche just nu gör något högst ovanligt. Man bygger om sin elbilsplattform PPE Sport för att fungera med förbränningsmotor.

Annons

Arbetet beskrivs som reverse engineering, alltså att man börjar med en elbilsgrund och anpassar den bakåt till bensindrif vilket är betydligt lättare sagt än gjort.

Tyngdpunkten största problemet

Elversionerna av 718 får en extremt låg tyngdpunkt tack vare batteripaketet som sitter i golvet. Dessutom är batteriet en bärande del av konstruktionen och bidrar till bilens vridstyvhet.

När batteriet försvinner uppstår flera problem. För att lösa detta har Porsche konstruerat ett helt nytt golv som använder samma fästpunkter som batteripaketet. En ny ram samt en omarbetad torpedvägg ger stöd åt motor och växellåda.

Foto: Porsche

Ikonisk motor kan leva vidare

Vilken motor som ska användas är ännu inte officiellt beslutat. Men enligt uppgifterna ligger Porsches 4-liters sugmotor närmast till hands.

Det handlar om en vidareutvecklad Euro 7-anpassad version av motorn som i dag sitter i RS-modellerna och levererar runt 500 hästkrafter. Samma motor som många anser vara hjärtat i moderna Porsche sportbilar och har hyllats av motorjournalister världen över.

Något av ett trendbrott

Porsches beslut speglar en större förändring i bilvärlden. Trots hårda utsläppskrav och elbilssatsningar vill kunderna fortfarande ha högljudda, bensindrivna sportbilar vilket även är en trend man märkt av hos andra aktörer, däribland Pagani.

Just sportbilar, som i regel brukas väldigt lite, är egentligen de minst rimliga att elektrifiera utan i stället är det bättre att lägga krutet på mer vardagliga bilar.

Kommentarer

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons