Nya Volkswagen ID.7 testad: Slår Tesla på fingrarna
I samband med lanseringen av Volkswagen ID.3 cementerade tyskarna sitt fokus på elbilar. Nu är det dags för den sjätte elbilen i ledet att äntra marknaden. Vi begav oss till Frankrike för att provköra nya Volkswagen ID.7.
Gillar du artikeln?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få fler artiklar som denna direkt i din inkorg - helt kostnadsfritt.
ID.7 är tyskarnas första försök att återgå till sina Volkswagen-rötter och erbjuda elbilar som i första hand känns som en Volkswagen snarare än en elbil.
Ett konservativt yttre
Volkswagen ID.7 är högre än man kan tro och märkets distinkta ID-ansikte – som appliceras på dess renodlade elbilar– gör sig minst sagt synligt.
Med det sagt har Volkswagen som målsättning att deras fossilt drivna fordon ska få ett mer elbilsinspirerat yttre och vice versa – något exempelvis nya Tiguan skryter om.
Resultatet är en konservativt designad sedanformad skapelse. Med det sagt har ID.7 en halvkombilucka och det ska även dyka upp en kombivariant lite längre fram.
Tyskarna har lärt sig en läxa
Det är på insidan som den största nyheten finns. Det rör sig som en 15,6-tum stor infotainmentskärm som huserar märkets helt nya mjukvara.
Volkswagen hamnade i blåsväder för hur uselt infotainmentsystemet har i bilar som ID.3 och ID.4. En astronomisk summa i utvecklingskostnader senare har märket nu lanserat ett helt nytt system.
Infotainmentsystemet ska enligt Volkswagen vara oerhört intuitivt, responsivt, och utformat för största möjliga personifiering.
Upplösningen är bra och all information är tydlig. Det går även att justera exempelvis genvägar och totalt ändra om layouten, allt för att hitta det som passar en själv bäst.
Det krävs en hel del pill att få till en layout som man tycker om, men när man väl lyckats är det en annan femma. Systemet lever för det mesta upp till tyskarnas lovord, även om vissa funktioner inte alltid är där man förväntar sig.
På ratten finner man fortfarande märkets touchknappar, men enligt källor ska ID.7 få tillbaka fysiska knappar likt nya Volkswagen Passat.
I övrigt är kvalitetskänslan överlag bättre än i vissa andra ID-bilar, men det finns fortfarande några svaga länkar.
En lugn stund
Apropå Passat, en mer traditionell modell, har Volkswagen lagt krut på att nya ID.7 ska kännas som en Volkswagen. Enligt tyskarna själva innebär det ”en känsla av att vara uppkopplad”, intuitiv väghållning, direkt styrning, balans, och en rad andra egenskaper.
Tack vare bilens slanka profil möts man av ett imponerande lågt luftmotstånd med en koefficient på bara 0,23, något som dels är gynnsamt för räckvidden, dels innebär att vindbruset är minimalt, även i hastigheter mer lämpade för tyska autobahn.
Volkswagen ID.7 bjuder på en bestämt avslappnande körupplevelse, något som till stor del kan härledas till ljudnivån.
Fortsättningsvis lusläste Volkswagen bevisligen mina synpunkter kring fjädringen under prototypkörningen. Nya ID.7 har en välkalibrerad fjädring som sväljer ojämnheter på de mest grova av franska landsvägar likt en blåval sväljer plankton.
Även i högre hastigheter parerade den ojämnheter med bravur, något som bidrar till en minst sagt förtroendeingivande körupplevelse. Gasen i botten leder knappast till blixtrande acceleration men i hastigheter upp till ungefär 130 km/h upplevs ID.7 ändock som kvick.
De 286 hästkrafterna som driver bakhjulen känns bestämt rimliga. Det kommer även att komma en fyrhjulsdriven GTX-variant av ID.7 som sägs ha ”över 400 hästkrafter”.
Styrningen i ID.7 är direkt och linjär, men osar inte direkt feedback. Med det sagt är trumfkortet för nya ID.7 hur mycket den känns som en Volkswagen.
Den hade lika gärna kunnat ha betecknats som Passat. Det utmärker ID.7 jämte tidigare ID-bilar vars körupplevelse inte alltid rimmar med Volkswagen.
Volkswagen ID.7 imponerar
Volkswagen ID.7 stoltserar med en helhetsupplevelse som är i paritet med det man rent historiskt förväntar sig av det tyska märket. Volkswagen har sannerligen tagit på sig hårdhandskarna och slutresultatet visar att märket tagit ett rejält kliv åt rätt håll när det gäller elbilar.
ID.7 är härlig att köra, med en hög komfortnivå och en otroligt tyst kabin. Det adaptiva chassit bidrar till en premiumorienterad körupplevelse. Bilen är välbalanserad och njutbar att köra långa sträckor, något räckvidden bidrar till.
Infotainmentskärmen är många gånger bättre än Volkswagens äldre system, även om lite väl många funktioner styrs av just skärmen. Vi råkade även ut för vissa mjukvarurelaterade problem, men kommande uppdateringar ska råda bot på det.
Nya ID.7 visar att Volkswagen tänkt om och tänkt till när det kommer till elektrifieringen. De första bilarna väntas dyka upp i Sverige vid årsskiftet.
Betyg av Volkswagen ID.7: 4/5
Volkswagen ID.7 (2024)
Motor: Elmotor bak, 286 hästkrafter, 545 newtonmeter
Kraftöverföring: 1-stegad automatlåda, bakhjulsdrift
Acceleration 0-100 km/h: 6,4 sekunder
Toppfart: Begränsad till 180 km/h
Elektrisk räckvidd: Upp till 614 km
Laddeffekt (AC/DC): 11 kW/170 kW
Batteri: 78,2 kWh
Vikt: 2 204 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4961/1862/1536 mm
Pris: från 664 900 SEK