Som besökare på Nyheter24 samtycker du till användandet av s.k. cookies och adblockeridentifiering för att förbättra din upplevelse hos oss. Jag förstår, ta bort denna ruta!

Facebook och Familjeliv – så jobbar Alliansens partier på nätet

Allianspartierna – hur jobbar de i sociala medier?
1 av 5

Allianspartierna – hur jobbar de i sociala medier?

Montage

Per Pettersson (C).
2 av 5

Per Pettersson (C).

Nyheter24

Fredrik Hardt (KD) med sin partiledare med på ett hörn.
3 av 5

Fredrik Hardt (KD) med sin partiledare med på ett hörn.

Nyheter24

Hanna Lager och Jonatan Ohlin (FP).
4 av 5

Hanna Lager och Jonatan Ohlin (FP).

Nyheter24

Dennis Wedin (M).
5 av 5

Dennis Wedin (M).

Wikimedia Commons

Nyheter | 18/03/2014 11:08

Vilka är allianspartiernas viktigaste röster på nätet? Hur organiserar man sig som ett litet parti på nätet? Nyheter24 har träffat allianspartiernas ansvariga när det kommer till sociala medier.

SVERIGE. Kan kampanjer på sociala medier avgöra ett val? 

Det är med den frågan som Nyheter24 begett sig ut till kampanjledare, kommunikationschefer och sociala medier-ansvariga i de åtta riksdagspartierna. Först ut är Alliansen.

Många av de som jobbar med detta i de politiska partierna, oavsett färg, har en sak gemensamt. De har på ett eller annat sätt inspirerats av Barack Obamas presidentvalskampanjer. En av dem är Moderaternas projektledare för sociala medier, Dennis Wedin.

Han tror att betydelsen av sociala medier bara ökar och ökar.

– Alla partier har ett ansvar att hänga med i samhällsutvecklingen. Att vara där människor finns. Alldeles nyligen gick till exempel en amerikansk politiker med i nya plattformen Snapchat, som försök till att bli mer tillgänglig för unga. Sånt gillar jag, säger han till Nyheter24.

"Vi har inte samma situation som i USA"

Wedin var själv och besökte Obamaadministrationen i Chicago under den senaste presidentvalskampanjen.

För Moderaterna innebär ett valår att man skapat en enhet med fyra personer som jobbar med sociala medier. För de mindre allianspartierna är resurserna inte lika stora.

– Det handlar om att få folk på fötterna. Att hjälpa och stödja varandra i att sprida budskapet, säger Fredrik Hardt, pressekreterare och sociala medier-ansvarig för Kristdemokraterna, till Nyheter24.

Centerpartiet, som också hör till de mindre allianspartierna, har något större resurser. Och det märks på deras Facebooksida och Twitterkonto att det snart är val.

– Framför allt är intresset för det vi säger blir mycket större. Fler kommentarer, frågor och liknande. Våra kanaler blir mer levande, säger Per Pettersson (C), ansvarig för sociala medier, till Nyheter24.

"Stor effekt för den enskilde"

En av Folkpartiets ansvariga, Hanna Lager, menar att vi kanske ändå överskattar sociala mediers betydelse. Men att det blivit en del av den politiska vardagen.

– Det var lite så förra valet också att "nu ska det bloggas" - men vi har inte samma situation eller typ av kampanjande som i USA. Men det är ändå viktigt. Det skulle inte fungera att säga att man inte finns på Facebook, säger hon till Nyheter24.

Jonatan Ohlin, den andra ansvariga för Folkpartiet, fyller dock i med att det kan vara avgörande – för individen.

– För en enskild kandidat kan det få en väldigt stor effekt. Om man är profilerad och vet hur man ska agera, säger han.

Facebook viktigast – KD blickar mot Familjeliv

Alla representanter är överens om att det är Facebook som är den absolut viktigaste kanalen, vid sidan av den egna hemsidan, för att nå ut till väljare på nätet. Twitter lämpar sig mer för att ta kontakt med journalister och andra opinionsbildare – i hopp om att dessa ska ta budskapet vidare till traditionella medier.

Kristdemokraternas Hardt är den enda som lyfter fram forumet Familjeliv, där KD hoppas kunna kommunicera med de barnfamiljer man så gärna vilja locka till sig.

– Det handlar mycket om annonsering men också om att vara aktiv i den debatten på ett naturligt sätt. Jag tror inte man ska gå in och skriva bara för att det är valår. Men det finns personer i vår organisation och rörelse som är engagerade där, säger han.

Lööf och Hägglund – gynnar deras aktivitet partiet?

De ansvarigas vardag består dels av att sköta sociala medier-konton, dels av att utbilda företrädare. Det kan till exempel handla om hjälp att starta upp ett Twitterkonto eller om hur en lokal företrädare kan använda Facebook på bästa sätt. Två av partierna har fördelen av att ha en partiledare som är väldigt aktiv.

– Det är en inspirationskälla. Många tänker "så här brukar Göran (Hägglund, partiledare, reds. anm.) göra". Han har förmågan att hitta det lite mer humoristiska med vardagen och politiska förslag, säger Fredrik Hardt.

– Vi har en av de absolut bästa partiledarna när det gäller sociala medier. Som också funnits där länge. Det är klart att det är väldigt positivt, säger Per Pettersson om Annie Lööf.

När det kommer till själva innehållet lyfter de flesta fram tre viktiga beståndsdelar: infografik, bilder – och humor. Tre ingredienser för något som kan få stor spridning.

C: "Generellt sett har många partier varit dåliga"

Men hur bra är egentligen de svenska partierna? Inte särskilt, menar de flesta inblandade.

När KD:s Hardt ska lyfta fram en lyckad kampanj i Sverige pekar han på Socialdemokraternas kyrkovalskampanj i höstas.

– De gick ganska långt rent innehållsmässigt men själva sättet att arbeta kan man inspireras av, säger han och fortsätter:

– Sverige är så pass litet ändå i de här sammanhangen så det är inte så att man inte kan inspireras av andra sidan.

När Wedin får frågan om en lyckad "motståndarkampanj" talar han i stället om smutskastning.

– Det är uppenbart att Socialdemokraterna med hjälp av LO länge jobbat med att sätta en negativ bild av Alliansen och dess företrädare, framförallt på Twitter. Jag tror inte på att ta fram olika plattformar för smutskastning, det lönar sig i längden att själv stå upp för sitt egna budskap. Människor ser igenom unkna strategier, säger han.

Inget formellt Allianssamarbete

Folkpartiets Hanna Lager lyfter i stället fram helt andra organisationer och liknande. Bland annat Vårdguidens Facebooksida och Twitterkontot för Södermalmspolisens yttre befäl @YB_Sodermalm menar hon är goda exempel på hur man kan arbeta med sociala medier.

– Men sociala medier är dynamiska och formas av dess deltagare. Det finns ingen exakt ritning för vad som blir en stor debatt eller inte, säger kollegan Jonatan Ohlin.

Inom Alliansen finns inget formellt samarbete när det kommer till sociala medier. Alliansens konton på exempelvis Twitter och Facebook sköts av ett eget team. Men enligt Per Pettersson har de ansvariga inom partierna en del lös kontakt med varandra.

– Alliansens sociala medier-kanaler är viktiga framförallt för att tydliggöra hur vi står tillsammans mot vänsteroppositionens totala splittring, säger Dennis Wedin (M).

Riktade annonser på Facebook – men knappast marknadsförda tweets

Trots allt är det 2014 och nätet handlar inte längre bara om gräsrotsinitiativ. Det blir allt mer vanligt med kommersiella inslag, något som även partierna verkar ta fasta på. Samtliga är öppna för att köpa annonsering på Facebook, eller gör det redan i dag.

– Jag tror att riktad annonsering till vissa väljargrupper är smart, säger Fredrik Hardt.

Centerpartiet jobbar redan med det i dag. Moderaterna och Folkpartiet har ännu inte bestämt sig men tittar på annonsering i olika kanaler. Samtliga partier använder sig dock av mer traditionella annonser, även på nätet.

Att marknadsföra tweets är dock både Hardt och Dennis Wedin skeptiska till.

– Personligen tror jag inte Twitter lämpar sig för köpt media, säger den sistnämnde.

Det här är den första delen i en artikelserie i tre delar om valrörelsen i sociala medier. Nästa del handlar om de rödgröna oppositionspartierna och den sista handlar om Sverigedemokraterna.

TYCK TILL
Hot or Not?
Vilket riksdagsparti är bäst på sociala medier?