Som besökare på Nyheter24 samtycker du till användandet av s.k. cookies och adblockeridentifiering för att förbättra din upplevelse hos oss. Jag förstår, ta bort denna ruta!

SD: Så ska vi bli ännu bättre på nätet

Är Sverigedemokraterna bäst på nätet?
1 av 6

Är Sverigedemokraterna bäst på nätet?

Montage

Joakim Wallerstein, kommunikationsstrateg.
2 av 6

Joakim Wallerstein, kommunikationsstrateg.

Pressbild

SD:s Facebooksida med över 73 000 likes.
3 av 6

SD:s Facebooksida med över 73 000 likes.

Faksimil Facebook

Marie Antman (V).
4 av 6

Marie Antman (V).

Vänsterpartiet

Fredrik Hardt (KD) med sin partiledare med på ett hörn.
5 av 6

Fredrik Hardt (KD) med sin partiledare med på ett hörn.

Nyheter24

Hanna Lager och Jonatan Ohlin (FP).
6 av 6

Hanna Lager och Jonatan Ohlin (FP).

Nyheter24

Nyheter | 20/03/2014 08:42

Varför tycks Sverigedemokraterna ha ett försprång mot de andra när det kommer till sociala medier? Bryr sig de andra partierna? Nyheter24 har intervjuat SD:s kommunikationsstrateg.

SVERIGE. Det går inte att skriva om politik och sociala medier utan att beröra frågan som nog de flesta ställt sig: Varför verkar Sverigedemokraterna vara så mycket bättre på att organisera och engagera på nätet?

Nyheter24 har intervjuat SD:s kommunikationsstrateg Joakim Wallerstein, som värvades till partiet från PR-byrån Strandberg Haage i november 2012. Han berättar bland annat att det viktigaste under det här supervalåret är att bygga upp och utveckla partiets olika Facebooksidor, något som kommer att märkas enligt honom.

SD:s officiella sida bär inte bara partinamnet – den heter "Sverigedemokraterna i riksdagen – ja tack" och är överlägset störst bland riksdagspartiernas Facebooksidor.

– Det är en av våra starkaste egna kanaler, vilket givetvis också gör den mycket betydelsefull. Anledningen till att vi har ett annat namn än endast vårt partinamn är mer en slump än en strategi, säger Wallerstein, som även roddar Facebooksidan, till Nyheter24.

"Kontakt med våra kärnfrågor"

Förklaringen till att partiet tycks ligga före menar han är att de varit tvungna att tidigt anpassa sig.

– Till viss del har vi varit utestängda från traditionella medier, vilket gjort att vi behövt finna andra vägar att kommunicera med våra sympatisörer. Sociala medier har varit ett spår för oss. Anledningen till att vi är framgångsrika är att vi lyfter frågor som genuint engagerar folk, säger han.

Wallerstein säger att SD är en folkrörelse, något som enligt honom skiljer partiet från de andra i riksdagen.

 Vi har fortfarande kontakt med våra kärnfrågor.

Han tror att sverigedemokrater är mer engagerade än andra, men vill inte kommentera det faktum att omröstningar, kommentarsfält och liknande ofta kapas av sverigedemokratiska anhängare och "fans".

"Finns en gräns för hur mycket tid man kan lägga ned på motståndare"

I kölvattnet av SD:s framgång på nätet återfinns både rasistiska kommentarer i kommentarsfält – och hatsajter som Avpixlat. Partiet frånsäger sig alltid ansvaret för att sansa diskussionen – men gör de andra partierna verkligen något för att motverka att det sker gång på gång?

Ligger Sverigedemokraterna långt före de andra? Ja, flera av de andra partiernas företrädare verkar hålla med om det – till viss del.

– De har tydligt fattat det här med sociala medier och kommentarsfält. Så är det. De har haft en lång tradition av det, även i början när det var BSS (Bevara Sverige Svenskt, reds. anm.). Den rörelsen har tidigt plockat upp de delarna, de var ju även först med närradio till exempel, säger Fredrik Hardt, Kristdemokraternas pressekreterare och sociala medier-ansvarig, till Nyheter24.

Han menar att det är viktigt att bemöta, men att det inte prioriteras.

– Jag tror inte man lagt ned den tid man skulle ha gjort. Men det finns också en gräns för hur mycket man kan lägga ned tid på politiska motståndare. Det är en dubbelhet i det, säger han och fortsätter:

– Det handlar om att våga sig in också. Det finns en rädsla för att göra bort sig och säga fel saker. Det kan leda till att man inte ägnar sig åt det alls eller att man helt enkelt blir ointressant.

"Man måste inte bemöta deras argumentation"

Flera av partierna som Nyheter24 pratat med i artikelserien om sociala medier vill inte beröra ämnet Sverigedemokraterna. Folkpartiets ansvariga är noga med att poängtera att de inte påverkas av vad Sverigedemokraterna gör.

– Vi tittar inte riktigt på vad Sverigedemokraterna gör. Vi jobbar på vårt sätt, de jobbar på sitt sätt, säger pressansvarige Jonatan Ohlin till Nyheter24.

Vänsterpartiet har varit ett av få partier som aktivt organiserat sig för att bemöta rasism och hat på nätet. Partiledaren Jonas Sjöstedt tidigare berättat om "Vi tar kampen" för Nyheter24.

Kommunikationschefen Marie Antman menar dock att det är viktigt att inte falla in i SD:s fälla.

– Vi har en verklighetsbeskrivning som inte har något med deras verklighetsbeskrivning att göra. Så vi behöver inte prata på det sättet. Där tycker jag ofta det går fel – att man köper deras argumentation och tror att man måste bemöta den. Det måste man inte, säger hon till Nyheter24 och fortsätter:

– Jag tror att det bästa man kan göra är att fortsätta prata om det man själv tycker är viktigt. Hur vi vill att samhället ska se ut. Ett samhälle där alla har lika värde och lika rättigheter.

TYCK TILL
Hot or Not?
Vilket riksdagsparti är bäst på sociala medier?