Kollage med Gudrun Schyman, Karl Anders Lindahl och bild från Feministiskt Initiativs valfilm.
Karl Anders Lindahl är förvirrad. - Foto: TT/Nyheter24/Feministiskt initiativ

Feministiskt initiativs valkampanj är fullständigt obegriplig

Feministiskt initiativ börjar valåret genom att skrämma bort alla väljare som inte har en kandidat i poesi och litteratur. Inte så bra om man vill tvätta bort snobbstämpeln, skriver Karl Anders Lindahl.


Denna text är en krönika med åsikter som är skribentens egna och inte Nyheter24:s.

”Kan vi våga tro att när alla floder rinner åt samma håll genom livets metamorfos kan livet förstås?

Nej, orden är inte hämtade från ett distriktsmästerskap i poetryslam eller klottrat i ett kollegieblock tillhörande en tonåring med hybris. Det är hämtat från Feministiskt Initiativs nya valfilm. Japp, det är sant, se den här om du inte tror mig!

Valåret är verkligen i full gång, och det är underbart. Överallt snackas det politik, och partierna tävlar med varandra om vassate utspelen och vem som är bäst på att ha fingret i luften. 

2018 kommer video kanske vara viktigare än någonsin. 

Politiska reklamfilmer kan se olika ut. Vissa vill provocera eller ställa obekväma frågor, något som både Sverigedemokraterna och Moderaterna visat prov på senaste tiden. Man kan också vilja skönmåla, svartmåla, inspirera eller bara peppa väljarna. 

Fi väljer dock att gå en helt annan väg, och istället förvirra skiten ur väljarna. Man blir inte arg, glad, peppad eller fundersam. Nej, man sitter bara där och ställer sig frågan: ”Vad i hela friden var det jag precis tittade på?”. 

Och ännu värre blir det väl för alla stackare som faktiskt kan tänka sig lägga sin röst på Gudrun Schymans parti. För den som letar efter konkret politik eller skarpa förslag blir inte klokare av Fi:s film. Snarare är videon ett hån mot alla som faktiskt är nyfikna på vad partiet vill och inte vill. 

Fi kommer få det väldigt svårt att komma in i riksdagen i höst, och inte blir det lättare av att man stänger ute alla som inte kan relatera till meningar som "I bakrutan går tiden isär i välvande kamp med blommor i håret och hjärtats mening på plakat". 

För att ens ha en chans i höstens val måste Fi få bort bilden av att man är ett parti för högutbildade, och faktiskt nå ut till vanligt folk. Den här videon visar att man inte har något som helst intresse av det. 

Jag hoppas att vi får ett valår av jordnära budskap, om konkreta sakfrågor som vanligt folk kan förstå och ta till sig. Ett år av demokratisk utveckling helt enkelt – inte det här högfärdiga flummet Fi pysslar med.


Mer om Feministiskt initiativ: 7 gånger Gudrun Schyman hamnat i rejält blåsväder

[appText

/
/
De senaste nyheterna direkt i din inkorg!
Håller du med?
Tack för din röst!