Som besökare på Nyheter24 samtycker du till användandet av s.k. cookies och adblockeridentifiering för att förbättra din upplevelse hos oss. Jag förstår, ta bort denna ruta!

Ifpis hotbrev kan vara olagliga

Nyheter | 02/06/2009 23:02

Enligt marknadsföringslagen kan Ifpi ha gjort sig skyldiga till olaglig marknadsföring.

Ända sedan Stockholms tingsrätt dömde fildelningssajten The Pirate Bay som skyldiga till flera upphovsrättsliga brott har branschorganisationen Ifpi flera gånger om skickat ut varningsbrev till fildelningssajter samt internetleverantörer.

I breven har man hotat internetleverantörerna med repressalier om de inte slutar erbjuda sina tjänster till fildelningssajter med upphovsrättsskyddade filer. Men nu visar det sig att hotbreven kan vara olagliga då de marknadsför en produkt.

Enligt marknadsföringslagen kan brevet bedömas som kommersiellt då den försöker få en verksamhet att upphöra för att på sätt gynna sin egen.

– Vad Ifpi säger är ”stäng av de här fildelarsajterna” och vad är syftet med det? Naturligtvis bland annat att skrämma så många leverantörer som möjligt att sluta leverera tjänsterna i syfte att öka sin egen försäljning, säger Jonas Forzelius på advokatbyrån Time till DN.

– Precis som att varningsbrev är praxis är det också praxis från Marknadsdomstolen att breven kan bedömas som marknadsföring.

"Lösa påståenden"

Internetleverantören Portlane, som representeras av Forzelius, har mottagit ett hotbrev från Ifpi.

– Min klient uppfattar Ifpis brev som osakligt, onyanserat och mycket hotfullt. De är, i mitt tycke med rätta, mycket störda över Ifpis metoder. Portlane anser inte att de ska tvingas bryta ett kontrakt med en kund på basis av lösa påståenden, säger Forzelius till DN.

"Brist på ömdöme"

Nu planerar man att vidta rättsliga åtgärder.

– Vi tittar på det, men jag vill inte uttala mig om hur vi tänker agera, det är en fråga mellan min huvudman och mig. Det viktiga i den här frågan är att Ifpi måste sansa sig i debatten. De kommer med utspel om att fildelningsförespråkare är fanatiska, men jag tycker att deras brev till internetleverantörer är riktiga klavertramp. Är man en stor elefant måste man klampa försiktigt, deras brev visar brist på omdöme från deras sida.

Förra året prövade Marknadsdomstolen sju fall med varningsbrev där sex av dessa fälldes.

Skrivet av: