"Föraren använde inte nödbromsarna"

Aldrig förr har så många dött i en tågkrock i Washington: nio liv krävdes, enligt uppgifter i kväll.


Aldrig förr har så många dött i en tågkrock i Washington. Men om det är föraren, signalsystemet eller gamla vagnar som har orsakat olyckan är oklart.

Nu utreds vad som kan ha vållat den tragiska krocken som krävde minst nio personers liv och skadade över 70 människor när en vagn från ett tåg slungades upp på ett annat tåg i Washington.

Tunnelbanevagnarna har ett datoriserat signalsystem som ska göra det omöjligt för tåg att kollidera med varandra. De styrs av datorer ombord som kontrollerar hastighet och bromsar. Om de kommer alltför nära varandra ska bromsarna slå till automatiskt. Systemet skulle egentligen ha gjort måndagens olycka omöjlig.

Gamla vagnar

Transportstyrelsens talesperson Debbie Hersman hävdar dock att styrelsen redan 2006 rekommenderade att vissa vagnar skulle uppgraderas eller bytas ut eftersom de var gamla. Något som inte gjorts.

Andra säkerhetsexperter hävdar att ett fel i signalsystemet eller ett misstag från föraren är de rimliga förklaringarna till olyckan.

–Det ser inte ut som om hon (föraren) har använt nödbromsarna, sade en tågsäkerhetsexpert till Washington Post.

Experten ville vara anonym eftersom olyckan fortfarande är under utredning.

–Det är ju därför man har en förare i tåget. Hon skulle ha agerat. Det är det de är till för.

Andra möjliga olycksfaktorer kan ha varit att föraren blev sjuk eller ett katastrofalt fel på bromsarna.

Stannade inte

Kollisionen mellan de båda tågen skedde ovan jord i rusningstid, några minuter efter klockan fem på eftermiddagen lokal tid, mellan stationerna Fort Totten och Takoma i nordöstra Washington nära gränsen till delstaten Maryland.

Båda tågen var på väg söderut in mot stadskärnan.

Ett tåg stoppades och väntade på klartecken till att få passera eftersom (ett annat) tåg stannade.

–Nästa tåg kom bakom, och av orsaker som vi inte vet körde det in i bakdelen på det första tåget, sade tunnelbanans chef John Catoe.

Skrivet av:

De senaste nyheterna direkt i din inkorg!