Kommunledningen i den danska huvudstaden röstade i torsdags kväll för att bannlysa utomstående avgasfordon på Indre Vesterbro, alltså några av stadens mest centrala delar.
Enligt planen ska zonen införas inom två år för personbilar och 2028 för yrkestrafik. Men i alla fall i första skedet omfattar den fordon som kommer utifrån, inte boende i området.
Kan påverka direkt
Klimatvinsten med en sådan zon beräknas bli 17 400 ton koldioxid per år, skriver nyhetsbyrån Ritzau, och målet är också att få ner såväl buller som halter av hälsofarliga partiklar i Köpenhamn.
En hel del förberedelser återstår. Men branschorganisationen Mobility Denmark påpekar att även Danmarks näst största stad Århus har klubbat liknande planer och att marknaden kan tolka signalerna redan nu.
”Vi tror att nollutsläppszonerna kommer att påverka bilförsäljningen omedelbart, eftersom bilisterna vill ha en bil som kan köras var de vill – även om två eller tre år”, kommenterar chefen Mads Rørvig i ett pressmeddelande.
Oklart i Stockholm
Danmark har redan gått om Sverige i andelen nya elbilar, och i nuläget väljer två av tre danska nybilsköpare en avgasfri modell. Och nu kanske danskarna även hinner före med miljözonerna.
Ett antal kommuner i Sverige, däribland Malmö, Göteborg och Stockholm, planerar liknande åtgärder. Stockholm har hunnit längst och hade tänkt börja med ett litet område vid senaste årsskiftet. Men beslutet underkändes av länsstyrelsen och i väntan på avgörande i högre instans är det oklart när zonen kan införas.