Patent- och marknadsöverdomstolen friar återigen Tourn från ansvar

Jag skrev en debattartikel i ämnet när det framkom att Alexandra Nilsson stämts av KO.

Målet handlar om tre inlägg som Alexandra Media gjort för ett företags räkning och som handlar om att sälja mobiltelefoner. I fjol kom Patent- och marknadsdomstolens dom, som sedan överklagades till Patent- och marknadsöverdomstolen, PMÖD. Nu har den nya domen kommit.

Domstolen håller med Konsumentombudsmannen, KO, att de tre inläggen i sociala medier med reklam för mobilåtervinning är alltför bristfälligt reklammarkerade. Det räcker inte att skriva ”i samarbete med” utan det måste framgå att det är ett betalt samarbete, enligt domen. Det är inte heller tillräckligt om reklammarkeringen kommer i slutet av inlägget. Liten text och svag färg på texten är andra saker som domstolen anmärker på och inte anser är tillräckligt tydligt.

Däremot finner inte Patent- och marknadsöverdomstolen att företaget Tourn Media har något ansvar för att marknadsföringen inte var tillräckligt tydligt reklammarkerad.

–Vi är nöjda med att domstolen skärper kraven på tydlighet när det gäller reklammarkering. Det är en viktig signal för alla influencers och företag som gör reklam i sociala medier. Men vi är besvikna på att domstolen inte anser att ansvaret ska delas med agenturen som förmedlat uppdraget till Alexandra Media, säger Gunnar Wikström, processråd vid KO. //Konsumentverkets pressmeddelande

Jag tycker det är vansinne att nätverket Tourn – som både förhandlat fram samarbetet och således fått en stor bit av kakan – frias helt från ansvar gällande den bristfälliga reklammarkering som Alexandra gjort sig skyldiga till.
Nu vet jag inte hur det fungerar hos Tourn, men hos exempelvis Tailsweep så ansvarar plattformen för att reklammarkeringarna finns på plats. Detta enligt Daniel Troyse som är deras Head of Influencers.

Men nu har domen kommit, en prejudicerande dom som många väntat på, inte minst jag.
Nu hoppas jag att Konsumentverket fortsätter dunka in stämningar mot alla de influencers som står på kö, så som Kenza Zouiten och Bianca Ingrosso.
Ska vi städa upp lite i det här smygreklamsgyttret?

Tack för påminnelsen! 

53 kommentarer

Kommentarerna är omodererade så du står själv för vad du skriver så håll dig på mattan!

    Finns massor som inte reklammarkerar alls och ännu fler som markerar för dåligt. Så trött på dessa bloggare. Det är inget yrke och det är ett under att de får betalt för att fläka ut sitt liv och göra reklam för Ellos.

      Håller med. Influencer är inte under några som helst omständigheter ett yrke.

      Uppenbarligen så är det ett yrke. Ge dig för helskotta. Alla yrken har någon gång varit nya. Nej, jag är igen bloggare eller influencer.

        Det handlar inte om att det är ett nytt påfund. Jag anser inte att det är ett yrke eller att de tillför samhället något.

          Såklart det är ett yrke, de har ersatt tidningar och mediaplattformar. Sedan; precis som med alla yrken finns det proffesionella och de som inte tar det lika seriöst.

          Klart det är ett yrke, dom lever på det!!! Många yrken som är meninlösa som göra fransar naglar mm men ett yrke är det varje sig du vill eller inte!

            Influencers kan ju inte sälja sin produkt till konsumenten. Ingen skulle betala för att läsa en blogg. Så om deras yrke går ut på att ta betalt av annonsörer borde det vara prio ett i yrket att se till att det går rätt till med märkning. Allt annat drar ner hela branchen i en soptunna.

              Fast de har följare, vilka är de annonsörerna vill åt. Man kan debattera om det är ett nödvändigt yrke eller inte, men ett yrke är det även om de inte säljer sin produkt till kunden så säljer de en annonsplats på en plattform som når ut till massa människor.
              Alla följare är ju de som bidrar till att detta yrke kan existera.

          Håller med, de är ”kändisar”.
          Att vara känd är inget yrke i sig, det är en medföljande konsekvens av ett visst typ av yrke. Influencers jobb är att vara ”kända” utan att detta kommit som en bieffekt av en talang/yrke.

          Så nej, influencer är inget yrke. Bloggare är väl ett semiyrke enligt modern standard. Där finns i.a.f. en motprestation till kändisskapet.

            Fast bloggare är ju influencers. Influencers är ett samlingsnamn för alla som arbetar med sociala medier.

              Jag håller med till viss del. Om jag skulle starta en blogg om FIFA 19 och skriva om laguppställningar, turneringar och spelarprofiler så tycker jag inte riktigt att det räknas som en influencer.

              Samma med matbloggar, de är inte influencers i den ”sanna” bemärkelsen. De är mer av en hobby som de skriver om och kan köra lite strategisk produktplacering.

              Kissie och co är mer reklampelare och har som uppgift att sälja på oss produkter. Det är ingen riktig hobby för dem då de tjänar pengar och ”jobbar” heltid. De är människor som försöker förbli relevanta trots att de inte erbjuder någon kunskap, talang eller nytta till sin publik.

              De är ”underhållare”. Inte riktigt som clowner/narr/pajaser men lite i samma kategori. En clown har ju en slags talang att få människor att skratta, influencers lever mer på att vi anser dem vara relevanta.

              Svar i modd….

            Lön =jobb!!!

              Då är frågan: är slav ett yrke?
              De får ju inga pengar, jobbar de?

                Nej, de slavar?

                  Så de jobbar inte? Plocka bomull är inget jobb?

                  Finns alltid undantag..influencers är ett undantag, de har inget yrke men de tar ut lön.

                    Nej, de slavar. Slavar som verb alltså.

          Camills är alltså arbetslös. Enda skillnaden med henne och andra är ett något annorlunda innehåll och reklamfritt.

            *Camilla

        Om influenser ska räknas som ett yrke får influenserna lära sig att ta ansvar, precis som man får göra i alla andra yrken. Att reklammarkera tillhör deras jobb, om de inte kan sköta sitt jobb får de söka sig till andra jobb som de klarar av istället. Om de inte tar sitt jobb på allvar, kan de inte räkna med att andra ska ta deras jobb på allvar.

      Klart det är ett yrke dom lever på det!!!

        Då är sjukskrivning och socbidrag också yrken.
        Flykting: dagens största yrkesgrupp.

          Menar du att influencers får sin inkomst via bidrag? Alla som är egna företagare är att jämföra med sjukskrivna?

          Viss skillnad.

      Haha men vilka fåniga argument i denna tråd, att det inte är ett yrke? Att de bara är kändisar? De hade inte varit kändisar om det inte vore för deras yrke som de utövar. Precis som skådespelare och fotbollsstjärnor.

      Deras arbete må ej vara traditionellt men uppenbarligen tillför det ju samhället något, underhållning till dig och mig och en plattform som företag kan göra reklam på, tillskillnaden från vad någon här i tråden vill påskina.

      Deras yrke innefattar bland annat underhållning, löpande textförfattande, reklamförmedling, med allt vad detta innebär.

      Någon skrev att det inte är ett yrke då inga läsare inte skulle betala för deras tjänst (underlag på det tack?), hen kanske inte heller vill betala för alla reklamblad som dimper ner i brevlådan men det gör inte ”att trycka och dela ut reklamblad” till mindre av en yrkesverksamhet?

      Bara det att annonsörer betalar dem för att utföra tjänster gör ju det de gör till en verksamhet och ett yrke, oavsett vad man tycker om det.

      Den här diskussionen blir ju bara löjlig. Alla yrken är inte varken betalda eller önskade från allmänheten. Denna yrkesgrupp tror jag dock att många skulle sakna om den ”försvann”. Alla vi som hänger här inne i synnerhet.

        ☝️☝️☝️

        Alltså kan man vara yrkeskriminell kan man väl likväl vara influencer

    Finns det något som hindrar den enskilde bloggaren att reklammärka sina egna inlägg? Nej.

      Bara samvetet, eller snarare brist på samvete.

    Helt korrekt av domstolen tycker jag. Det är Alexandras ansvar.

      Det är absolut Alexandras ansvar och det är bra att det granskas. Förhoppningsvis får det andra att skärpa sig oxå. Mycket är otydligt och svagt reklam markerat. Men det är synd att bara Alexandra åkt dit på det. Känns orättvist när ALLA har gjort samma sak. Men någon måste ju vara först:..

      Ja helt och hållet Alexandras ansvar. Lite ansvar får man allt ta som bloggare när man skrivit på avtal. Det är inte synd om henne.

      Håller med er om att det är Alexandras ansvar.
      Dock bör tourn ha tydliga instruktioner och rutiner för de som ingår i deras nätverk.
      Följer en influencer inte deras rutiner bör man bli utan uppdrag förmedlade genom dem

        Problemet är att det finns annonsörer som inte vill att influencern ska reklammarkera – i synnerhet om det är Instastories där det är riskfritt att bryta mot Marknadsföringslagen i och med att inlägget försvinner så snabbt.
        Bloggnätverken blir alltså klämda mellan reklamköparna och influencern. Varför bråka med företagen som man vill sälja reklam till när det inte krävs ens av domstolen att bloggnätverken ska kräva reklammarkering?
        Eftersom domen nu slår fast att utan avtal så kan inte bloggnätverken ställas till ansvar för reklamens utformning så kommer nog inte instruktioner och rutiner att bli så intressanta att utfärda och följa upp. Bloggnätverken har allt att vinna på att låta influencern ta hela ansvaret.
        Att sen reklamens avsändare alltså det annonserande företaget tydligen inte heller har något ansvar för reklamens utformning är ytterligare en underlighet. För det är enligt Marknadsföringslagen inte den som säljer reklamplats utan företaget som köper reklamen som är avsändare. Men det prövades inte specifikt i denna dom. Snarare kom Mobilåtervinning helt undan ansvar för reklamen i Kissies blogg – precis som Tourn Media.

    Vad blev straffet?
    Kännbara böter är det enda som biter.

      Skulle svida betydligt mer med ett internetförbud i en månad.

        Det hade varit lite komiskt. Tänk när Kenza och Bianca också åker dit nu om de skulle få internetförbud i en månad, de skulle gå under. Tror helt ärligt inte de skulle klara en vecka. Men det skulle inte jag heller! Men eftersom det är deras levebröd känns det lite hårt, blir säkert bara böter.

    Detta är domstolens resonemang kring Tourn Medias ansvar för reklamens utformning.
    Just när det gäller relationen mellan Tourn Media och Alexandra Media kommer domstolen fram till att det inte funnits avtalat något ansvar hos Tour Media för reklamens utformning. Det skulle alltså behövas vara formaliserat i avtal för att Tourn Media ska kunna vara skyldig att kontrollera att reklamen utformas på korrekt sätt enligt Marknadsföringslagen.
    Så här lyder resonemanget:

    ”Det kan således i och för sig konstateras att Tourn Media har varit involverad i framtagandet
    av marknadsföringen på olika sätt. Dels har TournMedia genom att förmedla
    reklamuppdraget bidragit till att marknadsföringen överhuvudtaget kom till stånd, dels
    har Tourn Media även haft en aktiv roll i hur reklaminläggen skulle utformas vad
    gäller text och bild.
    Som Patent- och marknadsöverdomstolen redan lyft fram är dock
    den fråga som nu ska prövas vilket ansvar som kan åläggas Tourn Media för att de
    påtalade marknadsföringsåtgärderna fått bristfälliga reklamidentifieringar.
    Patent- och marknadsöverdomstolen har konstaterat att det bolag som haft möjligheten
    att bestämma över inläggens slutgiltiga utformning och över att publicering överhuvudtaget
    skedde var Alexandra Media. Detta gäller oavsett om det var Alexandra
    Media eller Tourn Media som verkställde publiceringen av blogginlägg 1 och 2. När
    det gäller Tourn Medias ansvar ger utredningen inte stöd för att Tourn Media till följd
    av avtal mellan parterna, uttryckliga eller underförstådda, har haft ett sådant övergripande
    ansvar för marknadsföringens slutgiltiga utformning att bolaget kan åläggas ett
    marknadsföringsrättsligt ansvar för just den bristfälliga reklamidentifieringen. Inte
    heller ger omständigheterna och utredningen stöd för att Tourn Media till följd av
    avtalet mellan parterna skulle haft ett ansvar att informera Alexandra Media om vilka
    krav på reklamidentifiering som gällde. KO har inte heller gjort gällande att Tourn
    Media till följd av avtalet mellan parterna eller på någon annan grund skulle ha haft ett
    ansvar att kontrollera att inläggen var utformade i överensstämmelse med den marknadsföringsrättsliga
    lagstiftningen innan publicering skedde. Några påståenden om att
    Tourn Media genom ett konkret handlande skulle ha uppmuntrat Alexandra Media att
    utelämna reklammarkeringar eller verkat för att göra dessa bristfälliga finns inte heller.
    Att Tourn Media när det gäller blogginlägg 2 bistått Alexandra Media med att utforma
    en funktion för reklammarkering kan inte medföra att Tourn Media får ansvar för hur
    Alexandra Media slutligen valde att reklammarkera inlägget. Och att Tourn Media,
    genom R.S., bistått Alexandra Media i bolagets kontakter med Konsument-verket
    under tillsynsärendet har ingen relevans för den marknadsföringsrättsliga
    ansvarsfrågan.
    Patent- och marknadsöverdomstolen finner därför att omständigheterna och utredningen
    inte ger tillräckligt stöd för slutsatsen att Tourn Media väsentligen har bidragit till
    att blogginlägg 1, blogginlägg 2 och Instagraminlägget fått bristfälliga reklamidentifieringar.
    Det innebär att något ansvar för den otillbörliga marknadsföringen inte kan
    läggas på Tourn Media. Patent- och marknadsdomstolens domslut ska alltså inte
    ändras i denna del. Detta innebär att punkten 4 i Patent- och marknadsdomstolens
    domslut ska fastställas i sin helhet.”

    Här finns hela domen. Välskriven och värd att läsa för den som gillar sådan text:
    http://www.patentochmarknadsoverdomstolen.se/Domstolar/pmod/2019/2054-18.pdf

      Tack för detta! Camilla borde ha läst och lagt ut den innan hon skrev inlägget. Hon kritiserar andras research men gör själv ofta obefintlig sådan.

      Tack Pongo för info.

    Tack. Bara igår på väg hem sittandes på tåget, så såg jag en känd insta polis som gjorde reklam utan att redogöra. Hur kommer det sig att vissa sk infl slipper undan! Och vissa är väldigt påpassade! Det är så uppenbart att en del kan och gör som dom vill…Tråkigt.

      Va?! Gjorde polisen reklam på tåget? Reklam för vad? Fattar ingenting ?

    Vad är det för stöd du vill att hennes influencerkollegor ska uttrycka, Camilla? Om jag gjorde något olagligt på mitt jobb hade det varit otroligt märkligt om mina kollegor hade stöttat mig. Särskilt om de begått samma brott själva.

    Dum fråga kanske, men var går gränsen, eller vad räknas som smygreklam? Exempel: Ebba von Sydow gör på bloggen samarbete med Fazer Ögon. Ett tag senare kan man se på hennes story att hon har pepparkasbak hos någon kompis och framhäver chokladen flera gånger. Min fråga är väl egentligen: om någon har ett samarbete med något företag, kan denne inte då under några omständigheter typ nämna eller visa företaget/produkten (utan att reklammarkera) utan att det räknas som smygreklam?

      Det beror på vilken typ av samarbete det är.
      Om det är ett sk ambassadörskap så gäller samarbetet under en längre period och i alla influencerns kanaler.
      Då ska följarna uppmärksammas på att det rör sig om ett samarbete. Typ ”som ni nog vet är jag ambassadör för…” eller ”har jag sedan länge ett samarbete med…”
      Är det ett engångssamarbete t ex avtal om ett blogginlägg eller ett inlägg på Instagram så är det där som reklammarkeringen ska vara.
      Men då ska influencern inte hålla på och smyga in samma företag eller produkter på andra ställen. En del influencers hävdar att de har avtal om en sak och sen gör de smygreklam på andra ställen ”för att de gillar produkten”. Det duger inte.
      Antingen får man avstå från att nämna produkten på andra än avtalade ställen eller också är det reklammarkering överallt som gäller vare sig det är avtalat eller inte i just den kanalen. Följarna kan ju inte veta vad som är avtalat och vad influencern får betalt för. Ser det ut som reklam är det reklam.

    Vad blev konsekvensen, då? Har jag missat den infon nånstans? Att fällas har ju noll betydelse som det inte följs av någon form av ”bestraffning”, typ böter (rejäl sådan, tack) .

    Trodde länge på att någon typ av självsanering var på gång. Men den verkar inte vara nära förestående.

    Antagligen måste Influencer rollen sjunka än lägre för att marknaden ska börja självsanera sig. Vilket innebär att de rena bluffprodukterna (som ger de pengakåta influencerna mest stålar) kommer att bli vanligare och vanligare…

      Snygg seo-spam, Jim Westergren 😉

      ”Hem hemsida” haha

        Tack för gissningen men just Jim Westergren är nog bland de sista som skulle behöva ägna sig åt någon sk SEO Spam. En länk på bloggbevakning är alltid ”nofollow” och ur SEO aspekter ganska så värdelös.

    Blankens at home. Ett IG-konto som enbart är skapat för att få en renovering betald och där ingenting är reklammarkerat. Färg från Alcro(?), kök från Kvänum, torkskåp från Nimoverken etc etc.

    Paula är jag väldigt skeptisk till vad gäller detta. Det är så ofta hon lägger upp massa foton på en produkt från ett visst företag, höjer den till skyarna och är noga med att meddela varifrån produkten kommer. Dock lyser reklammarkeringen ofta med sin frånvaro. I stället har hon skrivit in det som ”tips”.
    Jag är inte så säker på att det alltid är gratis, helt frivilliga tips.

    Det är ju knappast hela världen att bli dömd för icke-markerad reklam.

    Hennes agentur (som säljer hennes reklam) kommer förklara för kunder att det var en märkning men på fel plats.

    Hon har inte haft problem att försörja sig själv sedan hon blev dömd första gången.
    Halmgubbe till krönika i mina ögon.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.