Har vi inte lärt oss någonting av ”Margaux-gate”?

När jag skriver det här har det gått tretton dagar.
Tretton dagar sedan Margaux Dietz publicerade den video, som i mångas ögon förvandlade hennes varumärke till paria.
Tretton dagar. Det är inte ens två veckor, och trots det verkar alla lärdomar, läxor och höjda fingrar som den här situationen utmynnade i, vara som bortblåsta.

Har vi inte lärt oss någonting från den här “Margaux-gaten?”
Har vi inte lärt oss att företag inte kommer vilja köpa reklaminlägg av en influencer om hen använder sin plattform till att bete sig en smula problematiskt på ur ett varumärkesperspektiv för det betalande företaget?

Att det inte spelar så stor roll om själva reklaminlägget är bra och proffsigt utfört, om de riskerar att föregås eller följas av, säg en video där en influencer och hans influencervänner trycker in en buttplugg i röven på en av dem, åkandes på en skrivbordsstol?
Det är nämligen exakt vad trion i “JLC” gjorde i en video som publicerades på medlemmen Jonas Fagerström Instagramkonto. (Klicka här om du missat det här.)
Jag menar, vilket företag vill förknippas med det?
Inte Valio, det är en sak som är säker.
De svarade så här när en kund frågade om deras inställning till ovan nämnda video:

Vi har med bedrövelse noterat Jonas Fagerströms inlägg nu på onsdagsmorgonen. Vi tar givetvis helt och hållet avstånd från detta.
Vi håller i detta nu på att ta bort de inlägg Jonas gjort för Valios räkning.

Det här handlar inte om “cancel culture”.
Det handlar inte om “cancel culture” överhuvudtaget, och om jag tolkar Valios svar korrekt så hade de både sett klippet och börjat agera, innan kunden hörde av sig.
Det här handlar om att du inte kan bete dig hur som helst i din profession, utan att riskera vissa konsekvenser om det du gör inte uppskattas, vare sig det är som anställd på en arbetsplats eller som förvaltaren av det egna, personliga varumärket
Det gäller de allra flesta arbetsplatser i allmänhet och influencers i synnerhet eftersom hela deras koncept baseras på dem som personliga varumärken.
Vill ett företag inte förknippas med influencers och hans influencervänner, när de trycker in en buttplugg i röven på en av dem, åkandes på en skrivbordsstol så är det helt okej enligt mig.
Handlingar får konsekvenser, det är inte konstigare än så. Valios agerande är ingenting annat än en reaktion och konsekvens på Fagerströms publicering och den enda som finns att skylla på är han själv – och de två andra medverkande kollegorna genom sitt deltagande i skojsigheterna, men framför allt Jonas – eftersom han var den utav de tre som publicerade klippet på sitt Instagramkonto.

Det är inte cancel culture, det är inte hetsjakt, det är inte en hatsvans och inte heller ett drev.
Att benämna det som sådant är en ingenting annat än ett försök till klassisk fokusförflyttning genom att säga ”mendurååååå?!” – snarare än att ta ansvar för det man faktiskt gjort.
Handling = konsekvens
Det är inte svårare än så.
Vill de lägga upp den här typen av videos så ska de givetvis göra det, men får då samtidigt acceptera att företag kanske inte vill förknippas med dem.
Det är mycket enkelt egentligen.


Jag har sökt Jonas Fagerström, Carl Déman och Lucas Simonsson – medlemmarna i JLC – för en kommentar.
De har inte återkommit.
Däremot har de kommenterat ett annat inlägg om saken så här, och verkar inte allt för nedslagna, trots att Jonas tog ner videon igår:

Jag undrar bara en sak…
Om grabbarna i JLC tar så här lätt på kritiken, varför har Jonas i så fall tagit ner videon? ??‍♀️
Edit: Instagram tog ner även min video så det är nog vad som skett här.

Öppet Spår

Det här är alltså ett inlägg där det är fritt fram att kommentera om vad du vill, när du vill, hur du vill, på vilket sätt du vill.
OT är mer än välkommet och det finns inga rätt eller fel.
Är du ensam hemma? Sjuk? Uttråkad? Vad som helst, du är VÄLKOMMEN hit för att snicksnacka om vad som helst!

Givetvis gäller samma regler som vanligt och om man inte sköter sig kan man bli satt på moderering – men det är sen gammalt och ni sköter ju er så go nuts… ?

Ps! Tjafsa mindre!

En uppdatering om My Martens alla olika Instagramkonton

 

Detta är en uppföljning på det här inlägget. 

Efter att jag publicerat inlägget ovan om alla Instagramkonton som My Martens verkar ha tillgång till och hejdlöst kommenterar sina egna konton med så skickade hon mig information om respektive konto, som jag tänker att jag delar med er. 
Vilka konton hon har tillgång till mm.

Gällande IG konto.
My martens privat. Ej tillgång på 2 år. Endast uppdateringar gällande min extra pappa för familj och få vänner. Han har just dött.
Sveas konto för att inte trötta ut mina följare med för mycket hunduppdateringar emellanåt.
My Blommor. Ett kommande projekt
Kordinator. För mitt team som ska hållas privata pga av stalker Som hotat och anmält fler av tidigare.
Ludvig har ett eget konto – ej tillgång
Hemstädsspecialisten är en städerska som har kunder i Vasastan & täby,
Samarbetet med flera stora profiler . Även Sarah Tjulander som jag känner. Ingen tillgång till min städerskas konto ?
Hägernäs kontot är skapat för de lokala företagarna där jag successivt ska hjälpa dom att få igång marknadsföring för Gemensamt ökat intresse.
Flera personer med gemensamt inlogg…
Detta får du gärna skriva ett separat inlägg om ?

Blev ni något klokare av detta?

Fyra frågor till Friberg

Hanna Friberg har haft frågestund på Instastory och jag har valt ut fyra av dem till det här inlägget.

Hanna och Klara Elvgren är i Dubai på semester, och tydligen har Hanna valt att åka lite mer ekonomiskt, medan Klara valde att uppgradera sin biljett för att kunna flyga business. 
Hanna skriver att hon sällan tycker att det är värt pengarna att uppgradera, men också att det var som en dröm, den gången hon faktiskt flög business.
En slagning på Emerates hemsida säger att en plats i ”economy” kostar 8 273 kr medan ”business” kostar 42 440 kr. (för en resa 18/11-25/11) En uppgradering kan gå till på flera olika vis, men om man köper en biljett direkt från hemsidan så är detta priserna.

Hanna tar Filippa Torero i försvar och skriver att hon ”kräks på människor som ska göra content och tycka och tänka kring det som hänt Filippa”. Du kan läsa mer om vad som hänt här.
Vissa av er har spekulerat kring om kritiken riktas mot Hannas kompis Tully Yayik och Nicole Falciani, som pratat om Filippa i sin podd ”Nej, men ärligt” men Hanna specificerar inte sin kritik mer än så här.
Tully och Nicole ska ha varit ganska hånfulla mot Filippa och faktumet att hon inte vetat att hon var gravid förrän i vecka 24. Avsnittet har sedan dess klippts om, och mycket av det som sas om Filippa är borta.

I de här två bilderna pratar Hanna om otrohet och hur man slutar vara arg på sin partner. Hon tar även upp hur man kan göra om man varit den som varit otrogen i relationen.