Smaklöst inlägg på Instagram

Första halvan av inlägget – en sjuk mamma som blivit inlagd på sjukhus. Hashtaggen är #fuckcancer

Andra halvan av inlägget – kränger proteinpulver till följarna. (Föga förvånande så är inlägget inte reklamidentifierat)

Jag tycker det är en smula smaklöst att publicera inlägg som detta.
Fanns det inte tid till att skriva två inlägg, där man separerar personlig tragedi från rent kommersiell reklam?
Hur kommer man som påverkare fram till att det här ju var en riktigt bra idé?
Lite som en klädrea – du får två för en!

Tack för tips!

Ellen Bergströms svar på alkohol-kritiken

[YouPlaySinglePlayer video=”2306,1847,387000″ ap mute ]

Ellen Bergström tar till Instastory för att bemöta och prata om den kritik som hon fått av en av sina följare. 
Hen menar att Ellen blivit tråkig och ful, att hon inte har några vänner och kritiserar henne för att hon fått med sig sin sambo på det nyktra tåget.
Följaren låter personligt kränkt av det val Ellen gjort för sig själv och sitt välbefinnande, och förstår inte varför?
Bara för att jag inte dricker så betyder inte det att jag har någon negativ åsikt vad gäller människor som dricker alkohol.
Det är ju JAG som har ett problem, varför ska det rinna över på någon annan som inte har det? Det är ju inte som att det ligger något moraliskt eller etiskt bakom mitt nyktra beslut, så därför bryr jag mig också så väldigt lite om vad andra gör eller har i glasen.
Jag kunde inte bry mig mindre faktiskt.

Är det däremot någon som vill sluta dricka alkohol, men som kanske inte ”vågar” eftersom man är rädd för vad folk ska tycka, så är den här videon från Ellen det som får någon att våga.
På samma sätt som ingen ska ha sex om man inte själv vill, så ska ingen heller känna sig tvungen att dricka alkohol om man egentligen inte vill.
För mig brukar dessa diskussioner om varför jag inte dricker, ta slut när jag svarar att jag är nykter alkoholist. Det är på något vis en godtagbar anledning för de allra flesta, men att säga att man inte dricker alkohol för att man inte vill brukar alltid leda till följdfrågor om varför mm.
Du KAN alltså, men du VILL inte?
Den kombinationen verkar många ha problem med, och det är framförallt då som folk kan få för sig att den nyktra personen dömer de som dricker, eftersom de kan dricka men inte vill, till skillnad från en nyktra alkoholisten som verkligen inte KAN.
Trots att båda situationerna i mångt och mycket handlar om en och samma sak – en nykter person.

Ellen har jäkligt mycket bra att säga i den här videon, så behöver du stöd eller hjälp eller bara är nyfiken på hur hon resonerar kring sin egen nykterhet så rekommenderar jag den.

Vinnaren av den total-cancellerade säsongen av Paradise Hotel…

Bildkälla: Expressen

På grund av förra säsongens deltagare ”Toby” så blev det ingen höstsäsong av Paradise Hotel, trots att den är inspelad och klar, redo att sändas.

Istället skrotades den i sin helhet då kanalen och produktionsbolag vill förnya tävlingen och ge den ett nytt koncept.

Vinnaren av den skrotade säsongen kommer givetvis få sina vinstpengar trots att säsongen lades på hyllan, och nu avslöjar Gabriella ”Bella” Andersson att det var hon som tog hem segern genom att kasta kulan på 200 000kr.
Vilken kille som hon som par först vann med och som hon sedan kastade kulan på vet jag i nuläget inte.

En som inte verkar helnöjd med att säsongen skrotades är Jesper Bengtsson. Ni vet, han som stod och ylade i kapp med Marcelo i vad de kallade för sin ”wolf pack”.
Vilken gång i ordningen som han var med vet jag inte, men det har blivit några stycken.
Han beklagar sig nu på Instastory över att vissa av deltagarna från den skrotade säsongen nu försöker framställa sig på ett annat sätt än hur det egentligen var, eftersom säsongen ändå inte kommer visas.
Han kallar dem för ”fame hunters” som ljuger och tar i från tårna upp till hakan.

Jag har kanske missat något, men hur många gånger har Jesper varit med i PH?
Men visst, han om NÅGON borde kunna känna igen en ”fame hunter” när han ser en, så kanske borde vi starta en insamling till honom så han kan köpa sig sin första spegel.
Av hans inlägg att döma så verkar han inte ha någon.

Paula Rosas fälls för vilseledande reklam av RO.

Paula Rosas (influencern) förstår absolut anmälans poäng. Bakom missen ligger den mänskliga faktorn då bild erna togs med en månads mellanrum och influencern glömde att hon på den ena hade utan/med mascara. Uti från influencerns perspektiv fungerade produkten utmärkt och gav både längre och fylligare fransar så ingenting i texten är missledande, men förstår absolut jämförelsebilden. Influencern och uppdragsgivaren kommer givetvis att se över gemensamma rutiner för att undvika liknande situationer i det fortsatta samarbetet. Influencern är villig att vidta åtgärder om det gäller att ändra jämförelsebilden eller dylikt.


Minns ni det här inlägget från i somras, där jag tog upp Paulas reklam för Xlash, och hur hon hade målat ”efterbildernas” fransar med mascara, samtidigt som ”förebilderna” var utan?
En av mina följare anmälde reklamen till Reklamombudsmannen och nu har deras yttrande kommit, där reklamen fälls för att vara vilseledande.
Att Paula svarat på en kommentar under inlägget där hon bekräftar att hon har mascara på fransarna på den ena bilder räcker inte, enligt RO.

Så här försvarade Paula sina bilder:

Enligt influencern var det den mänskliga faktorn som gjorde att influencern glömde att hon på den ena bilden hade utan och på den andra med mascara då bilderna togs med en månads mellanrum.
Enligt influencern fungerade produkten utmärkt och gav både längre och fylligare fransar så ingenting i texten är missledande. // Paula Rosas

Absolut att hon kan ha glömt huruvida ”förebilden” var med eller utan mascara, men borde hon inte ha sett det när hon satte ihop sitt inlägg och då tagit en ny ”efterbild”?
Det låter som en dålig ursäkt och en efterhandskonstruktion, lite som den Martin Melin bjöd på i det här inlägget, 

Hade det inte varit bättre att försvara användandet av mascara som en medveten handling, även om den var vilseledande, istället för att framstå som att man har NOLL koll på vad man publicerar på bloggen?
Och då särskilt vad gäller inlägg där man med sin trovärdighet försöker få sina följare att köpa saker.
Då kan man inte hålla på så här, publicera reklam och sen inte ha en aning om vad den innehåller om man blir ifrågasatt. Det är väl bättre att göra något medvetet som man tror ska fungera, trots att slutresultatet inte blev så bra, än att framstå som totalt ”clueless”.

Hur professionellt är det?
Vill man verkligen köpa någonting av en påverkare som framställer sig själv på det här viset?
Varför ska man köpa någonting som en påverkare marknadsför när denne tydligt visat för alla och en var att de inte har koll på de allra mest basala delarna av en reklam och kan råka publicera lite vad som helst?
Det är väl bättre att säga ”jag trodde det här skulle fungera och bli bra” än att ursäkta sig med att man glömt bort vad man gjorde i den första halvan av reklamsamarbete men att det är lite skitsamma egentligen…
För det är väl det hon säger i sitt yttrande?
Ta på dig misstaget istället för att framstå som att du har noll koll, det är i alla fall vad jag tycker.

Mjaaaa, vilseledande reklam är illa, men jag tycker nog nästan att Paulas förklaring här ovan är snäppet värre faktiskt.
Vad tycker ni?
Är det jag som överreagerar eller inser inte Paula vad det är hon faktiskt skriver här ovan?