Kammi skänker intäkterna från Memmo till vovvarna

Memmo är en tjänst där man betalar en slant för att få en personlig hälsning från en offentlig person.
För 375 kr kan du få en hälsning från Joakim Lundell och för 600 kr kan du välja mellan Börje Salming och Gunilla Persson. 999 kr ger dig en videohälsning från Victoria Silvstedt och vill du slå på riktigt stort så kan du få en hälsning från Chris Noth (Mr Big från Sex and the city) för 5725 kr.

Även Youtubern Kammi finns med på Memmo och skriver så här på sin sida:

Tjena snygging! Jag kör just nu en insamling till Hundar Utan Hem tom 1/11 00:00. Alla pengar som jag får in kommer jag att skänka bort till denna fantastiska förening. Köp en hälsning utav mig om du vill vara en del av detta projekt! ??

Vilken superfin sak att göra!
Voff.

Innehållet i Caias julkalender – en besvikelse

Det här inlägget skulle egentligen publiceras i morgon kl 05.30, men är så efterfrågat att jag publicerar det nu istället. 

Bildkälla: Skärmdump från Margaretas video

Jag lyckades lägga vantarna på en av Caias kalendrar igår, när de släpptes kl 08.00.
I det här inlägget skrev jag om hur Bianca Ingrosso inte ville avslöja innehållet i kalendern på förhand, och har uppmanat alla som köpt en kalender, att inte öppna den direkt, utan att vänta till första december för att öppna den första luckan.
Nu när jag tittat på Margareta Grääs video där hon öppnar kalendern så förstår jag varför Bianca inte vill att man öppnar kalendern på förhand.
Den första december är det nämligen för sent att använda sin ångerrätt och skicka tillbaka kalendern för att få pengarna tillbaka, någonting jag tror att många kommer göra efter att ha sett den här videon.

Den här kalendern kostar alltså 1795 kr, vilket är mycket pengar för en adventskalender, (eller mycket pengar generellt) och efter att ha sett Margaretas klipp så kommer jag definitivt returnera min och be om pengarna tillbaka.
Herregud, vilket flopp!
Margareta – som har en viss erfarenhet när det kommer till julkalendrar – anser att den här kalendern har minst fem luckor som består av ren utfyllnad, och jag håller med henne.
Att lucka 13 innehåller en rabattkod på 20% är under all kritik.

Julkalenderns luckor kommer i en rosa sminkväska och det här är innehållet i luckorna:

  1. Mini-mascara Bibbz Boom Boom lashes
  2. Borste till ögonskugga
  3. Eye brightener-penna
  4. Rött hårband med kardborre
  5. Kort sminkpensel till rouge mm
  6. Handkräm
  7. Mini-läppenna i färgen Bianca
  8. 2 st sminkborttagnings-pads
  9. Eyeliner-penna brun
  10. Borste till ögonskugga
  11. Minitub med Showergel
  12. Mini-läppenna i färgen nougat
  13. 20% rabattkod
  14. Mini-borste till concealer
  15. Mini-tub med bodylotion
  16. Eyeliner-penna svart
  17. Sovmask
  18. Pincett
  19. Mini-mascara Vanz Va Va Volume
  20. Brush cleaner
  21. Mini-parfym
  22. Beauty blender
  23. Ögonbryngel i clear
  24. Två st mini-settingsspray

Det skulle vara intressant att få veta hur många köpare som faktiskt kommer skicka tillbaka sina kalendrar när de fått reda på innehållet?
Vad tycker du om innehållet?

Så här låter det i kommentarsfältet under Margaretas video:

Economistagruppen är tillbaka på Facebook



I mitten av oktober skrev jag ett inlägg om att Isabellas och Pingis Economistagrupp försvunnit från jordens yta Facebook.
Allt som fanns kvar var cashade länkar, men ingenting mer än så som kunde skina ljus över vad som hänt.

Nu visar det sig att det inte var någon av gruppens administratörer – som Pingis Hadenius själv – som tagit bort gruppen, utan det ska ha skett utan deras vetskap och utan att det angavs någon anledning.
Inte förrän Dagens Media kontaktar Facebook så öppnas gruppen upp igen.

Pingis kallar det för ”skrämmande och en märklig form av censur” i DMs artikel och svarar så här inne i den nyöppnade gruppen:

Erbjudanden om osmakliga samarbeten

Black Week närmar sig med stormsteg, och som traditionen bjuder så kommer vi bombaderas av mail, sms, reklaminlägg och rabattkoder så det står härliga till.
Överallt vill man synas, och gärna till en så billig peng som möjligt för att maxa siffrorna innan årets slut.
Detta resulterar i att företag skickar ut rent bedrövliga erbjudanden till mindre influencers med förhoppningen att de inte ska veta sitt värde utan glatt acceptera upplägget.

Här under ser ni två olika företag som nyligen skickat ut erbjudanden till influencers, det ena värre än det andra.
Dessa erbjudanden är rent förolämpande och absolut ingenting att bli smickrad av, oavsett om du har 500, 5000 eller 50 000 följare.

Erbjudande 1:

Företaget NA-KD kontaktar här en svensk influencer som har runt 44 000 följare på Instagram.
De erbjuder henne ett presentkort på 700 kr som betalning för ett reklaminlägg på Instastory under Black Week.
Lyckligtvis så vet den här influencern sitt värde då hon brukar göra reklamsamarbeten på sina sociala medier.

Efter att hon publicerat inlägget här ovan, där hon öppet kritiserar företaget, så hör de av sig till henne igen, och menar att det fallit bort en nolla i den erbjudna ersättningen, trots att flera andra influencers kontaktat henne efter att ha fått samma dåliga erbjudande om presentkort på 700 kr.
Men NA-KD menar alltså att ersättningen ska vara ett presentkort på 7000 kr istället för 700 kr.
Låter det rimligt i era öron?
Sist jag kollade så var det en smula problematiskt att försöka betala räkningar med fast fashion-kläder, men det har kanske ändrats?

Erbjudande 2:

Eller ja…jag vet egentligen inte om det här ens borde kallas för ett erbjudande, med tanke på att det är innehavaren av den marknadsförande plattformen som kommer behöva punga ut med pengar här.
Kort sammanfattat så blir en nanoinfluencer (mikro- och nano- är sätt att beskriva mindre influencers) kontaktad av företaget Picky Posters på Instagram, som undrar om hon skulle vara intresserade av ett samarbete med dem.
Samarbetet går ut på att influencern själv måste köpa produkter av Picky Posters till ett rabatterat pris, som hon sedan ska lägga upp minst ett inlägg på Instagram, tillsammans med en rabattkod som hon får av företaget.
Influencern får sedan 15% av intäkterna som genererats genom att använda hennes rabattkod (som ger 25% rabatt på alla köp).

Enligt upplägget så måste influencern köpa minst 3 posters som hon får 30% rabatt på.
Det betyder att, om hon väljer 3 små posters a 229 kr/styck till 30% rabatt så kommer det allt som allt kosta henne 481 kr.

Hur många posters av samma storlek behöver då influencerns följare köpa för att hon ska gå plus/minus noll och inte betalar företaget ur egen ficka för att få marknadsföra dem?
Följarna får 25% rabatt på varje poster vilket betyder att varje liten poster kommer kosta 171,75 kr istället för 229 kr.
Av dessa 171.75 kr får influencern 15%, vilket är 25,75 kr.

Så för att influencern ska få tillbaka pengarna för de posters hon själv var tvungen att köpa från Picky Posters för att ens kunna marknadsföra dem, så behöver 19 personer använda hennes rabattkod.
19 personer, så blir det i alla fall inte en ren förlustaffär för influencern.


Det spelar ingen roll hur många eller få följare du har på Instagram.
Du ska ALDRIG någonsin behöva betala för att marknadsföra ett företag. Jag skulle heller inte rekommendera att acceptera produkter som betalning för reklam, eftersom du som influencer ska betala förmånsskatt på värdet av produkten. (Så vida det inte är ett fördelaktigt barter-samarbete för båda parter)
Vet ditt värde! Snälla!
Låt dig inte utnyttjas av företag som det här, som profiterar på människors okunskap och önskan att bli en influencer.