Bloggbevakning fluns-trendspanar

Smått fyrkantiga skor med inbyggd AC i grälla färger för endast 7200 kr är vad mitt trendöga spanat fram på Instagram.
Nu är visserligen Image Group taggade i tre av fyra bilder så vi vet att skorna bara är lånade för att ta just dessa bilder, vilket betyder att det faktiskt skulle kunna vara samma gröna par skor på alla bilderna.
En i taget har de fått låna skorna för att snabbt ta sina bilder för att sedan lämna tillbaka dem så att nästa influecner kan göra samma sak.
Den enda som inte taggat Image Group är Nicole Falciani och hennes skor har en annan färg än de andra tre, så ska vi gissa på att hon faktiskt köpt sina skor själv?

Bild på Bottega Venetaskor i tre färger för 720 euro

Om du missat turerna med Image Group Official och hur influencers lånar designerprylar för att posera med som sina egna för att få ett lite mer raffinerat content – klicka HÄR och HÄR.

 

Therese Lindgren och Suicide Zero

Therese Lindgren är en influencer som gång på gång använt sina plattformar till att göra gott.
Hon hade bland annat ett möte med statsminister Stefan Löfven, på Instagram, där de pratade om covid-19 och vad influencers kan göra för att sprida korrekt information.
I ett slag nådde hon ut till 1 miljon människor, primärt unga människor. 1 MILJON!
Det är SÅ många!

Kan influencers hjälpa regeringen och Folkhälsomyndigheten sprida information om pandemin och spelar vad vi gör på sociala medier roll för de val ni följare gör i er vardag?
Imorgon kl 16:15 kommer jag att träffa Statsminister @stefanlofven under en livesändning här på mitt konto för att diskutera detta bland annat. Vad vill ni veta? Vad ska jag fråga Stefan? // Från Therese Lindgrens Instagram

Den här gången använde Therese sitt Instagramkonto till att ha en livesändning tillsammans med Marcus från Suicide Zero för att prata om psykisk ohälsa och om att ”våga fråga”. 
Så här skriver organisationen själva om det på sin hemsida:

Hur kan du upptäcka varningstecken på psykisk ohälsa? Och vad kan du göra om du misstänker att någon vän eller kollega har det tufft?

Suicide Zeros tvåtimmars-utbildning Våga Fråga ger dig verktygen du behöver för att kunna agera om någon i din närhet verkar må dåligt.

Enligt Suicide Zero så tar nära 1 600 människor sina liv varje år.
Det är fyra om dagen. I statistiken döljer sig föräldrar, syskon, barn, grannar, kollegor och vänner. Tiotusentals får varje år beskedet att någon de känner har tagit sitt liv.
Kanske uppmuntrar Therese Lindgren och sättet hon använder sina plattformar på någon annan influencer att göra samma sak, att lyfta viktiga och allvarliga ämnen?
Eller lyfta någonting annat som egentligen inte passar in i det planerade flödet men som ändå är så så viktigt?
Influencers sitter på så mycket makt i och med sin enorma räckvidd och jag hoppas att vi, under 2021, får se fler använda sig av den till att påverka till andra saker än konsumtion och andra, vanliga influencer-relaterade saker.
Våga!

Det här är en pågående insamling hos Suicide Zero som jag stöttar. 
Vill du hjälpa organisationens arbete så får du jättegärna skänka en slant genom den.

Artikel i ETC om influencers och barn

Från ECT: Så tjänar influencers pengar på sina barn – orsakar debattstorm Att tjäna eller inte tjäna pengar på sina barn. Det är frågan. Just nu pågår en debatt om influencerbarnens integritet. Detta efter att det framgått att Youtube-­profilen Margaux Dietz fortsätter att exponera sin son – emot pappans vilja. – Det som var otänkbart att dela för något år sedan är standard i dag, och där ingår barnen, säger Camilla Gervide som driver Bloggbevakning.se.
Bildkälla: ETC.se

Igår publicerade tidningen ETC en artikel av Kristin McMillen, som jag blev intervjuad till tidigare i veckan då ämnet var influencers och barn – ett mycket aktuellt ämne just nu.
Eftersom att journalister oftast är begränsade vad gäller utrymme så blir svaren nästan alltid nedkortade, men jag gjorde intervjun i skrift och skulle gärna vilja dela två frågor och svar som inte blev så omfattande som jag hade önskat.
Jag brinner för mitt jobb och kan prata hur länge och mycket som helst i ämnen relaterade till det så here goes.

Hållningen kring barnens integritet skiljer sig väldigt mycket mellan svenska influencers. Isabella Löwengrip valde till exemel länge att dölja barnens ansikten, för att sedan ändra sig. Kenza berättade nyligen att hon ska börja bli mer ”försiktig” att visa upp sin son i sociala medier.  
Varför gör influencers så olika i denna fråga?
Isabella hade redan innan hon fick barn, problem med stalkers och liknande och insåg nog snabbt farorna med om hennes barn enkelt skulle gå att känna igen och agerade därefter.
Jag tror helt ärligt inte att så många andra nyblivna föräldrar tänkte i dessa banor, då de flesta varit förskonade från sådant som drabbat Isabella. Jag tror inte att det så mycket varit medvetna beslut av andra influencers att visa upp barnen, jag tror snarare att de inte ens reflekterat över det utan det har bara känts självklart att visa upp även den här delen av livet.
Anledningen till att fler influencers börjat fundera i banorna att kanske bli mer restriktiva med att visa upp sina barn är för att debatten har väckts. 
Vissa influencers fattar beslutet för att de genuint har kommit till slutsatsen att det är det absolut bästa för barnen, medan andra gör det för att plocka pluspoäng och åka lite snålskjuts på en debatt som någon annan fått dra igång. I uppförsbacke.

Hur tror du att ett barn till en influencer påverkas i längden av att visas upp i sociala medier? 

Jag är rädd för att ett barn kan påverkas otroligt mycket, redan som väldigt ung och få en helt skev bild av både sig själv och verkligheten. Det vittnar Jakob Liebermann om när han medverkar i radiopodden ”Gott Snack”, där han berättar om hur hans treåring – som exponerats till max på sin mamman kanaler och mot sin pappas vilja – hoppar i soffan hemma hos pappan och plötsligt skriver att ”vi måste ta om, vi måste ta om, det blev inte bra”, i tron om att han inte presterat på topp inför den kamera som han verkar tro alltid är igång och filmar honom, vad han än gör.

Att från en tidig ålder indirekt lära ett barn att hans värde sitter i hur många likes, kommentarer och följare han indirekt får via sina föräldrars sociala medier kan resultera i en skev självbild och en extremt dålig och prestationsbaserad självbild där man bedöms för det man gör, inte för den man är. 

Jag tror även att barn som utsätts för det här kan komma att ha svårt att veta vad som är på riktigt och vad som är spelat eller stageat för sociala medier då den gränsen för längesedan suddats ut. Bristen på integritet från unga år kan leda till en vilsen och samtidigt gränslös människa senare i livet som inte har en aning om vem hen är egentligen.

Vissa barn kan nog även komma att bli utåtagerande och bittra på sina föräldrar som exponerat dem på alla utlämnande sätt som går utan en tanke på deras integritet eller på att det en dag riskerar att komma ikapp dem. 

 

Öppet Spår

 

Det här är alltså ett inlägg där det är fritt fram att kommentera om vad du vill, när du vill, hur du vill, på vilket sätt du vill.
Dock undanber jag mig politiska diskussioner, tack!
OT är mer än välkommet och det finns inga rätt eller fel.
Är du ensam hemma? Sjuk? Uttråkad? Vad som helst, du är VÄLKOMMEN hit för att snicksnacka om vad som helst!

Givetvis gäller samma regler som vanligt och om man inte sköter sig kan man bli sattes på moderering – men det är sen gammalt och ni sköter ju er så go nuts… ?

Ps! Tjafsa mindre!