Fredrick Federley skriver ett öppet brev till Axfood.
Fredrick Federley skriver ett öppet brev till Axfood.

Fredrick Federley: Öppet brev till Axfood om danskt griskött

"Det är anmärkningsvärt att Axfood använder danskt fläskkött lockbete i er marknadsföring", Fredrick Federley i ett öppet brev till Åsa Domeij, miljö- och socialt ansvarig på Axfood.


Detta är åsiktstext i form av en debattartikel. Åsikterna är skribentens egna och inte Nyheter24:s.

Hej Åsa Domeij,

De senaste dagarna har diskussionen om danskt griskött gått het. Det är någonting jag välkomnar eftersom jag hoppas och tror att vi kan stoppa djurplågeri och onödigt användande av antibiotika.

Under den pågående debatten har jag varit hård mot EU-kommissionens slapphet inför sina egna regler som tydligt säger att grisknorren inte ska klippas av på levande djur. Det finns också en antibiotikastrategi i EU som behöver skärpas för att hindra stoppa spridningen av antibiotikaresistenta bakterier.

Jag har också försökt titta på vad handeln och konsumenterna kan göra för att lyfta fram schysst kött från seriösa bönder. Därför tittade jag närmare på Axfood.

Jag hittade en film från när du, Åsa Domeij, var i Almedalen och deltog i ett panelsamtal hos Svenskt Kött. Där lyfte du fram att ”handeln måste gå före lagstiftningen” och talade om en lägsta nivå gällande grundläggande djurskyddscertifiering.

Det gjorde mig jätteglad.

Jag och många med mig har väntat på att någon av de större kedjorna på allvar ska börja lyfta fram schysst kött från djur som haft ett bra liv snarare än det som är billigast.

Därför gillade jag ditt ställningstagande.

Tyvärr gick jag in på Axfood-kedjan Hemköps hemsida direkt efteråt.

Första varan man ser under ”veckans erbjudande” är dansk fläskfilé till lågt pris. Det gör mig en smula beklämd och fundersam. EU-lagstiftningen säger redan att man inte får klippa knorren av grisen. Trots det säljs danskt kött hos er.

Vad menas egentligen med att handeln ska gå före lagstiftningen?

Jag läser hos Livsmedelsverket:

Läkemedelsrester i mat skulle i princip kunna ge upphov till samma farmakologiska effekter hos livsmedelskonsumenten som läkemedlet ska ge hos det behandlade djuret.

Min personliga tolkning av det är att djur som får väldigt mycket antibiotika även har farmakologiska effekter hos människan som äter det. Med det i bakhuvudet tycker jag att det är anmärkningsvärt att kedjor i din koncern tillåts använda danskt fläskkött lockbete i er marknadsföring.

Är det att ta socialt ansvar?

Jag har under våren besökt grisbönder som vittnar om ett svårt ekonomiskt läge och kring Mälardalen-Uppland finns grisbönder som ännu inte har kontrakt på sitt kött. Om inte ni efterfrågar svenskt griskött så kommer inte bönderna få en tydlig signal om att det är dags att växla upp. Grisbönderna har minskat kraftigt i Sverige och utländskt kött som är framtaget under systematiskt djurplågeri och med stora mängder antibiotika har ersatt den svenska produktionen. Du har makten att påverka detta i en helt annan riktning.

Ge en tydlig signal till svenska grisbönder att deras produkt är efterfrågad och det ska vara lönsamt att ta fram fläskkött där djuren haft ett värdigt liv och inte övermedicinerats. Berätta för de unga bönderna och de som vill ställa om att här finns en framtidsmarknad.

Skapa också en strategi för att inte prisa ut det svenska fläsket. Vi vet mycket väl att den stora skillnaden i pris per kilo fläsk beroende på om det är svenskt eller danskt inte kommer sig av att den svenska bonden får ca 40 kr mer per kilo. De pengarna stannar hos era mellanhänder. I slutänden gör ni valet dyrare och utbudet mindre för den som vill värna djuren och inte vill bidra till spridningen av antibiotikaresistenta bakterier. I stället gynnar ni systematiskt djurplågeri och utsätter och människor för stora hälsorisker.

Säg att Axfood inte vill sälja fläskkött som

- inte håller måttet i grisdirektivet.

- som har medicinerats i förebyggande syfte.

- som hade varit olagligt att producera i Sverige.

Jag vet att det inte bara är i din verksamhet detta förekommer, utan det är ett branschproblem.

Det är därför du, som socialt ansvarig, faktiskt kan bryta dödläget genom att uppfylla ditt löfte och tar bort det oetiska köttet. Jag vill att du uppfyller ditt grislöfte.

Fredrick Federley,
Centerpartist samt kandidat till EU-parlamentet

/
/
/
/
De senaste nyheterna direkt i din inkorg!
Håller du med?
Tack för din röst!
Artikeln kommer att lagras på Nyheter24.se, i en artikeldatabas eller motsvarande.