Som besökare på Nyheter24 samtycker du till användandet av s.k. cookies och adblockeridentifiering för att förbättra din upplevelse hos oss. Jag förstår, ta bort denna ruta!

"Med ordningsbetygen erkänner regeringen sitt skolmisslyckande"

Gabriel Wikström, ordförande för SSU
1 av 1

Gabriel Wikström, ordförande för SSU

Petter Cohen / Petter Cohen

Debatt | 25/08/2014 09:23

"Ordningsbetyg är ett desperat drag av en regering som totalt misslyckats med sin skolpolitik", skriver Gabriel Wikström, ordförande för SSU.

Detta är åsiktstext i form av en debattartikel. Åsikterna är skribentens egna och inte Nyheter24:s.

Dettog tre försök. Både 2006 och 2010 misslyckades Jan Björklund ochFolkpartiet. Men igår lyckades äntligen Björklund övertyga sinaalliansvänner och nu går Fredrik Reinfeldt & co till val påatt införa ordningsbetyg i skolan.

Förslagetinnebär att ordningsbetyg införs för högstadiet och gymnasiet –men det ska bli frivilligt för skolorna att införa. Ordningsbetygenkommer dessutom inte att finnas med i slutbetyget.

Ihöst är det åtta år sedan Jan Björklund blev utbildningsministeri Sverige. Sedan dess har han använt skolan som sin personligaexperimentverkstad. Borgerliga idéer utan förankring i vare sigforskning eller verkligheten har omvandlats till missriktade reformeri en rasande takt. Nu föreslås ännu en reform som varken har stödi forskningen, bland lärarkåren och allra viktigast – den saknarstöd bland eleverna.

Björklundsalla experiment har slagit fel ut och riskerar att stjälpa omkullSverige som kunskapsnation. Till exempel har PISA-undersökningenvisat Sveriges femtonåringar har sämst kunskapsutveckling av allaOECD-länder inom nyckelämnena matematik, läsförståelse ochnaturvetenskap. Allra värst ser utvecklingen ut för de elever somredan tidigare hade det tufft. Hur ska detta lösas medordningsbetyg?

Björklundkan inte längre skylla på andra. Tunga utvärderare som McKinseyvisar att det går att vända en negativ utveckling i skolan påmycket kortare tid än åtta år. Det är helt enkelthögerregeringens experiment det är fel på.

Trotsdet fortsätter utbildningsministern i samma experimentanda att drasvensk skola tillbaka mot 50-talet. Nu måste det vara nog medhögerexperiment. Ordningsbetyg är inte svaret. Det är dags för enjämlik skola som sätter elevernas kunskaper främst. För att gealla elever chansen att utvecklas och nå sin fulla potential vill visocialdemokrater:

Minska klasserna: Klasstorlek spelar stor roll för hur väl eleverna lyckas med sina studier, särskilt i de lägre åldrarna. Därför vill vi investera för att minska klasserna i de lägre årskullarna med upp till fem barn per klass.

Investera i lärarna: Med minskad administration och möjlighet till kontinuerlig kompetensutveckling får lärarna bättre möjlighet att göra sin undervisning så bra som möjligt för varje enskild elev.

Ge läxhjälp till alla: Läxhjälp ska ges efter elevernas behov – inte efter deras föräldrars betalningsförmåga. Vi vill avskaffa möjligheten att göra RUT-avdrag för läxhjälp och införa rätt till läxhjälp för alla, inom ramen för skolan.

Ordningsbetygär ett desperat drag av en regering som totalt misslyckats med sinskolpolitik. Den 14 september avgör du om Sverige ska få enutbildningsminister som sätter jämlika chanser för elevernaframför ideologiskt experimenterande.

GabrielWikström,
förbundsordförande SSU

Är Björklunds skola ett misslyckande?