Som besökare på Nyheter24 samtycker du till användandet av s.k. cookies och adblockeridentifiering för att förbättra din upplevelse hos oss. Jag förstår, ta bort denna ruta!

Kolbjörn Guwallius: "SL betalar väktare för att bryta mot lagen"

"Utredningarna mot vaktbolaget kommer få konsekvenser. Men det tunga ansvaret ligger hos SL, som köper in de rättsvidriga tjänsterna", skriver Kolbjörn Guwallius.

Detta är åsiktstext i form av en debattartikel. Åsikterna är skribentens egna och inte Nyheter24:s.

Landstingsägda Storstockholms lokaltrafik vill ha sina tåg målade med graffiti – men bara för att gömda väktare från vaktbolaget CSG strax därpå ska kunna gripa graffitimålarna och därigenom få dem dömda till höga skadestånd. Strategin, som är otillåten enligt lagen om bevakningsföretag, har varit en del av SL:s bevakningsupplägg i många år. Det framgår av ett sekretessbelagt avtal som nu avslöjas genom att en utredning av påståendena har offentliggjorts. Utredningen är gjord av en advokatbyrå och går till botten SL:s roll i den bevakningshärva jag avslöjar i min bok Grip till varje pris.

Av utredningen framgår också att vaktbolaget har en resultatstyrd bonus, där särskilt ”bra” gripanden premieras. Att någon sådan bonus existerar har CSG tidigare förnekat. Även formerna för bonusen har tidigare omgärdats av sekretess. Men bara det senaste året har 730 000 kronor av SL:s pengar betalats ut i bonus, något som blir ett incitament för CSG när de bryter mot reglerna.

SL hävdar att strategin med gömda väktare som bevittnar brott är effektiv eftersom den är brottsförebyggande på sikt – den påstås helt enkelt verka avskräckande. Men att låta brottslighet eskalera och bli grövre medan man tittar på är inte i enlighet med vad som i reglerna för bevakningsföretag kallas för god sed, och därför inte heller tillåtet. Därmed kan tillståndet för CSG:s väktarverksamhet nu komma att ifrågasättas.

Men än värre är förstås att SL medvetet har beställt och sanktionerat en otillåten bevakningsmetod, som helt cyniskt utsätter tonåringar för de uppenbara riskerna med att beträda spårområden i drift samt ser till att de blir skuldsatta med höga skadestånd som de kanske inte kan betala. Brotten hade kunnat avstyras med synliga väktare och bättre teknisk övervakning.

Jag visar i min bok att CSG utöver de gömda väktarna även bryter mot uniformskravet för att undgå upptäckt, att de spanar ute i samhället över hela länet och inte bara inom bevakningsområdet, att de kartlägger unga människors vanor, bostäder, familj och vänskapskretsar och för ett olagligt fotoregister över misstänkta klottrare som de använder för att identifiera och följa efter dem. Den nu föreliggande utredningen, beställd av SL och utförd av en advokatbyrå, kommer fram till att inga av dessa uppgifter kan avfärdas.

CSG är sedan tidigare under pågående tillsyn av länsstyrelsen. Datainspektionen har öppnat ett tillsynsärende med anledning av uppgifterna om fotoregistret. I sinom tid bör även utredningarna mot vaktbolaget få konsekvenser. Men det tunga ansvaret ligger hos SL, som köper in de rättsvidriga tjänsterna.

Avtalet om otillåtna bevakningstjänster mellan SL och CSG måste med självklarhet brytas så snart det är möjligt. Men landstingspolitikerna måste också gå till botten med hur SL har kunnat medverka till att lagar och regler bryts i jakten på misstänkta klottrare. Det handlar om rättssäkerhet för unga människor som kanske inte hade lyckats begå brott om bevakningen hade skötts på ett korrekt sätt. Dessutom hade de då inte kunnat utsätta sig för livsfarliga risker på spåren.

Det finns offentligt anställda personer som har fattat besluten att i strid med lagar och regler leka med ungas liv och ekonomi för skattepengar. Dessa måste nu ställas till svars.

Kolbjörn Guwallius

Håller du med?

Mer:

Nära relationer mellan SL och CSG