Som besökare på Nyheter24 samtycker du till användandet av s.k. cookies och adblockeridentifiering för att förbättra din upplevelse hos oss. Jag förstår, ta bort denna ruta!

Black Week börjar om

 
Dagar
 
Timmar
 
Minuter
 
Sekunder

"Ge mig mer mobilsurf Telia – annars drar jag"

Petra Dahlgren är missnöjd med sitt abonnemang hos Telia och begär mer mobilsurf.
1 av 1

Petra Dahlgren är missnöjd med sitt abonnemang hos Telia och begär mer mobilsurf.

Privat

Debatt | 07/05/2015 07:24

Petra Dahlgren skriver att hon kommer att lämna Telia om de inte erbjuder sina kunder mer mobilsurf. Hon menar att surfmängden begränsar hennes liv och att det är orättvist att andra operatörer erbjuder mer till samma pris.

Detta är åsiktstext i form av en debattartikel. Åsikterna är skribentens egna och inte Nyheter24:s.

Jag har använt mig av abonnemang från Telia sedan många år tillbaka och alltid varit nöjd. De har haft bra teckning, snabbt internet och det har inte varit några problem. För några år sedan var det viktigt med många gratissms och samtalsminuter. Det här är något som inte spelar någon roll för de flesta i dag på grund av smstjänsten iMessage som är gratis med internet. Det som spelar roll för folk är surfmängden.

I dag använder man sig av sin surf var man än är. Man läser tidningen i telefonen på tunnelbanan, kollar Instagram i väntrummet hos tandläkaren och lyssnar på musik på bussen. Som tonåring är surfen något som används konstant och mycket av våra liv är baserade på internet och sociala medier. Surfmängden är alltså otroligt viktigt för mig och oss andra som har samma behov.

Jag använder mig av en iPhone 6 och betalar 299 kronor i månaden hos Telia och får då 4 GB fri surf. Jag kan till exempel inte titta på Youtube-klipp eller streama musik för då tar min fria surf slut innan månaden är slut. Jag måste snåla med mitt användande och tänka på hur mycket jag förbrukar. Ska det verkligen vara så år 2015 när vi har kommit så lång med internet och teknik? Det borde faktiskt vara obegränsat.

I mars månad i år fick jag reda på något som gjorde mig väldigt upprörd. Mina vänner som har abonnemang hos Tele2 fick höjda surfmängder till 50 GB i månaden, trots att de betalar lika mycket i månaden som jag. Jag tycker inte att det här är rimligt någonstans. Tidigare har det knappt varit några skillnader mellan de olika telefonoperatörerna men nu är det enorma skillnader. Tele2 har förstått vad det är kunderna behöver i dag, surfmängd. Ingen bryr sig om de gratis samtalsminuterna eller smsen som Telia erbjuder. Ska inte alla i Sverige kunna surfa på lika villkor?

Det är väldigt vanligt att jag dag 27 på månaden får ett sms om att min surfmängd är slut. Då framgår det att jag ska kunna surfa, men på en lägre hastighet. Det stämmer inte. Det går inte att surfa överhuvudtaget, även om det är en simpel sida som Dagens Nyheter. Det går inte att ta emot meddelanden från iMessage för att hastigheten är så pass låg.

Jag förstår givetvis att det här är ett sätt för Telia att tjäna pengar på. För att kunna tillfredsställa sina surfbehov tvingas man mer eller mindre att köpa till extra surfmängd för de resterande tre dagarna på månaden. Det minsta alternativet är 1 GB som kostar 69 kronor. Bara det är en löjligt hög summa och det är något Telia drar in mycket pengar på. Det här vore ett rimligt alternativ om resten av den gigabyten jag köpt, låg kvar efter månadsskiftet och lades till på den nya månadens surfmängd. Så är det inte.

Min bindningstid går ut om ett och ett halvt år hos Telia. Om inte surfmängden har ändrats till dess och orättvisorna jämnats ut, så kommer de inte ha kvar mig som kund. Det här gäller inte bara mig. Den här orättvisan är något som måste uppmärksammas. Snart kommer alla Telias kunder förstå hur lite surfmängd vi som kunder erbjuds och hur mycket sämre vi har det i jämförelse med exempelvis Tele2. När Telias kunders bindningstid har gått ut, är det inte många som kommer att teckna ett nytt abonnemang hos Telia. Varför ska man välja 4 GB för 299 kronor i månaden när jag kan få 50 GB för 249 kronor i månaden?

Telia, det är dags och vakna. Ni måste inse vad det är vi kunder faktiskt vill ha. Om ni vill ha kvar oss kunder är det dags att erbjuda det vi faktiskt behöver i dagens samhälle. Mer surfmängd åt folket!

Petra Dahlgren,
Missnöjd Teliakund

Håller du med?