Fredag 18 Jun
Stockholm

Ida Warg: Bästa övningarna för att få en vältränad rumpa

Träning med hjälp av Ida Warg hjälper dig att fixa formen och skapa drömrumpan
Är du peppad på en vältränad rumpa? Ida Warg tipsar dig om hur du får till den med enkla övningar. Foto: Emma Malmlöf

Nyheter24:s träningsexpert Ida Warg guidar dig med hjälp av enkla övningar att skapa en perfekt vältränad rumpa.

Kommentera
Kopiera länk
Dela
Läs mer
Lär känna Ida

Namn: Ida Warg

Ålder: 26

Bor: Stockholm

Idas blogg hittar du här.

Samt här på Facebook.

Och hennes instagramkonto här.

Här kommer mina bästa övningarna föratt få en stark och vältränad rumpa.

Knäböj: Klassiska knäböj går att göra både hemma och på gymmet, med eller utan vikt. Hittar man inte kontakten med rumpan och baksida lår i denna övningen så testa att pressa ner hälarna i golvet extra mycket på väg upp i övningen.

Utfall: Det här är en av mina favoriter. Se till att ta långa steg så att båda knäna är i 90 grader. Den här övningen kan göras utan vikt eller med till exempel en ketllebell eller hantel i vardera hand eller med en skivstång bakom nacken.

Höftlyft: För att få bättre kontakt med rumpan i den här övningen så testa att sätta i hälarna istället för hela foten. Vill man ha övningen tuffare så lägg på en vikt på magen/höften.

Bulgariska Utfall: Den här övningen är jobbig men grym! Går att göra både hemma och på gymmet

Benpress: Är man osäker på tekniken i knäböj eller utfall så kan benpress vara ett bra alternativ. Testa även här att pressa ner hälarna under övningen för att få bättre kontakt med baksidalår och rumpa.

”Wargens Buttkiller”: Funkar ingen av övningarna ovan så testa ”wargens buttkiller”. Med den övningen går det inte att missa rumpan. Film på övningen hittar du här: http://www.youtube.com/watch?v=NnggQBgNcXU&list=TL4T2um0DS9NE

Power Walk i uppförsbacke: Att börja eller avsluta passet med en rask promenad i uppförsbacke bränner härligt i ben och rumpa och toppen om man vill svarva till dem lite extra.

Kom ihåg: Vi alla är olika byggda och därför är det individuellt vilka övningar som passar och det bästa är att pröva sig fram.

Kommentera
Kopiera länk
Dela