Söndag 28 Nov
Stockholm

Ida Warg: Så håller du formen i jul

1 av 2
2 av 2

Nyheter24:s träningsexpert, bloggare och krönikör Ida Warg guidar dig till en något hälsosammare jul.

Kommentera
Kopiera länk
Dela
Läs mer
Lär känna Ida

Ida Warg är 26 år och bor i Stockholm.

Idas blogg hittar du här

Samt här på Facebook.

Och hennes instagramkonto här.

Ida är Nyheter24:s träningsexpert, bloggare och krönikör. 

Nu börjar julen närma sig och allt som hör där till. Många förknippar julen med massa god mat, godis, slappa dagar och viktuppgång. När januari sedan kommer blir det hetsträning för att svettas bort all julmat och godis som man fått i sig. 

Men måste julen verkligen vara onyttig och måste man verkligen tappa allt bara för att det är jul?

Svaret är självklart nej och väljer man rätt så kan man njuta av god mat och ledighet med gott samvete.

Om vi börjar med att kolla över det traditionella julbortdet så finns det bättre och sämre alternativ att välja på.

Bra mat på julbordet: Lax i alla former, sill, kalkon, skinka, köttbullar(hemmalagade), revbensspjäll, sallad, ägg, omelett, ost, nötter, frukt, kål, rödbetor, mörk choklad, fruktsallad, knäckebröd.

Mindre bra mat på julbordet: Industriellt framtagna köttbullar, prinskorv, Janssons, Julmust, Vört bröd, knäck, ischoklad, Ris a la malta. 

På bilden ovan kan ni se hur min jultallrik ut förra året: Varmrökt lax, kallrökt lax, ägghalvor, omelett, julskinka, senap, sallad, ostskivor, frukt.

Men den största boven under julen tror inte jag är maten utan allt julgodis. Mitt bästa tips är att se till att äta sig mätt på maten och byt sedan ut allt godis mot skålar med nötter, apelsin, klementin och mörk choklad. Vill man ha roligare julgodis så finns det mängder med recept på nyttigare varianter att hitta. 

Sedan har vi det här med träningen som ofta hamnar på is under julen. Nu menar inte jag att man behöver köra igång med värsta träningslägret under jul utan det räcker med att hålla formen genom vardagsmotion. Ta långa härliga promenader tillsammans med familj och vänner eller om vädret tillåter så passa på att åka skridskor eller skidor. 
Små saker gör stor skillnad för att sedan slippa ångesten i januari. 


God hälsosam jul!
Bästa Hälsningar Ida Warg

Kommentera
Kopiera länk
Dela