Elon Musk Tesla
Elon Musk är en kontroversiell figur - Foto: Susan Walsh/TT

Elon Musk skrämmer bort kunder från Tesla

Tesla är en av världens största tillverkare av elbilar. Märket är också nära förknippat med sin vd Elon Musk, som på senare år har blivit allt mer polariserande. Nu har försäljningen börjat vika, och en rapport tror att Musks rykte skrämmer bort köparna.


2023 blev ett rekordår för Tesla, och märkets suv Model Y blev den mest sålda elbilen i världen.

Början av 2024 har dock inte varit lika lätt för företaget. Efter att försäljningen har rasat för konkurrenten BYD är Tesla nu världens största tillverkare av elbilar, men försäljningen för det första kvartalet 2024 missade förväntningarna ordentligt.

I Sverige har Teslas försäljning trappat av rejält. Model Y var fortfarande den mest registrerade bilmodellen i landet i mars, men försäljningen sjönk med hela 37 procent jämfört med samma månad förra året.

Vi bygger Lewis Hamiltons Formel 1-bil i Lego

Allt färre tittar på Tesla

En del av förklaringen till försäljningstappet kan enligt en ny rapport bero på att företagets kontroversielle vd Elon Musk helt enkelt skrämmer bort kunderna, rapporterar Reuters.

Rapporten kommer från Caliber, en organisation specialiserad på marknadsundersökningar. Caliber har något man kallar en “considering score”, vilket är ett mått på hur många som funderar på att köpa en bil från ett visst märke.

Så nyligen som i november förra året hade Tesla en “considering score” på 70 procent, men i februari i år hade den fallit ända ner till 31 procent.

Bara under januari föll talet med 8 procentenheter, medan etablerade konkurrenter som BMW, Mercedes och Audi steg försiktigt till mellan 44 och 47 procent.

Fått p-böter? Gör inte så här – då kan bilen få körförbud

Elon Musk skyller på räntorna

Elon Musk har tidigare angett att högre räntor är anledningen till den dämpade efterfrågan, men Caliber tror att Musk själv kan vara en del av problemet.

– Det är väldigt troligt att Musk själv bidrar till den ryktesmässiga undergången, sade Shahar Silbershatz, vd på Caliber, till Reuters.

Reuters har också pratat med fem PR-, marknadsundersöknings-, och bilexperter, som alla underströk att Musks allt mer politiskt laddade och kontroversiella uttalanden påverkar Teslas varumärke.

Fortkörning kostar dig tusenlappar – även utan böter

Därför blir det så långa laddköer – många gör fel

Bil