Elbilar slår rekord i Sverige – Mitt i krisen
Den senaste tiden har beskrivits som en kris för elbilar, med sänkt försäljning och vikande efterfrågan. Men i september slog elbilarna rekord.
Gillar du artikeln?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få fler artiklar som denna direkt i din inkorg - helt kostnadsfritt.
2024 har varit ett trögt år för bilförsäljningen. För den femte månaden i rad föll antalet nybilsregistreringar.
I september föll registreringarna av nya personbilar med 9 procent jämfört med samma period i fjol.
Lyfter försäljningsprognos för 2024
Trots detta lyfter branschorganisationen Mobility Sweden sin helårsprognos med 15 000 bilar, från 240 000 till 255 000 nyregistreringar.
En marknad som utvecklats bättre än förväntat samt en förbättrad leveransförmåga ligger bakom justeringen.
– Men det är ganska tydligt att det fortfarande är kärvt för branschen. Tittar man tillbaks på tidigare år har vi legat en bra bit över 300 000 bilar i försäljning per år, säger Mobility Swedens kommunikationschef Emmi Antonsson till TT.
MISSA INTE:
Räckvidd i elbilar: Så påverkar olika faktorer förbrukningen
Stötande personliga skyltarna som fått avslag i år
Rekord för elbilar
Under 2024 har särskilt elbilar haft det tufft, med vikande efterfrågan och lägre försäljning.
September innebar dock en viss lättnad för elbilarna. Hela två av tre nyregistrerade personbilar var laddbara, och rena elbilar stod för 45 procent av försäljningen.
Denna försäljningsandel är ett rekord för försäljningen av elbilar i år, och har bland annat kopplats till att ett flertal märken har haft kampanjer där man har erbjudit låga räntor på elbilar.
I absoluta tal innebar september dock en nedgång för elbilarna med runt 8 procent.
Tufft för eldrivna lastbilar
En kategori av fordon som har det särskilt tufft just nu är lätta lastbilar, som det bara registrerades 2 625 av under september. Det är en minskning med över 41 procent.
Särskilt tufft är det för eldrivna lastbilar, som upplevde ett tapp i nyregistreringar på 53 procent.
– Efterfrågan harminskat på de tunga ellastbilarna och drivmedelskostnaden är en stor del. Regeringen har aviserat en skattesänkning på diesel som kommer att leda till att man har en av de lägsta skatterna i EU, säger Emmi Antonsson.
– Har man lägst skatt brukar det korrelera med lägst pris vid pump på diesel. Då är det svårt för ellastbilarna att konkurrera. Man har heller inte tagit bort skatten på el som laddas via laddbox, fortsätter hon.
Emmi Antonsson efterlyser också kortare ledtider för byggande av laddinfrastruktur.
– I Finland tar det fyra månader, i Sverige kan det upp till ta två år. Det är väldigt svårt att hitta laddplatser med tillräckligt effekt. Det är helt avgörande, säger hon.
MISSA INTE:
Transportstyrelsen vill ha nya regler: Vill neka fler körkort
Kinesiska elbilar till EU – stor förändring sedan förra året