Spelbranschen tappar försäljning

"Det är tuffa tider".


Finanskrisen tvingar spelföretagen att flytta fram lanseringen av sina bästa spel.

Därför har spelbranschens försäljning gått ner fem procent under det första halvåret jämfört med samma period i fjol.

– Det är tuffa tider och det var inte lika många stora titlar under våren som föregående år. Många lanseringar av nya spel har skjutits upp och så har det fortsatt även i höst, säger Martin Lindell, analytiker på Dataspelsbranschen till DN.

Under det första halvåret såldes 2,7 miljoner spel. Stationära konsoler minskade medan portabla ökade. Playstation tappade till exempel över 30 procent av sin försäljning av spel till stationära konsoler samtidigt som försäljningen av spel till portabla konsoler ökade med 32 procent.

Samtidigt tror Dataspelsbranschen på att nästa halvår kommer att bli stark.

– Årets första halvår visar på flera positiva tendenser då flera spel hållit en hög nivå av försäljning under en längre period. Inte helt oväntat har förhandsbokningar på kommande spel gett indikationer på att nästa halvår kommer att bli väldigt stark. Många av de kommande spelen har även de en lång försäljningsperiod att se fram emot, säger John Häll, vice ordförande i MDTS, som tillsammans med Spelplan-ASGD utgör Dataspelsbranschen på sin hemsida.

Skrivet av:

De senaste nyheterna direkt i din inkorg!