Snyder om gayrave och konstfilmer

- 14/03/2009, 10:52 -

Serieregissören berättar om musiken och politiken i sina filmer.

Zack Snyders superhjältefilm Watchmen verkar bli en dundersuccé av samma mått som hans kostymdrama 300. Vad är hemligheten bakom hans framgångar? Själv var Snyder ständigt säker att bara serienördarana skulle bry sig. Men filmbolaget litar på den unge regissören fullt ut. I en intervju med Wizard berättar Snyder kring skapandet.

– Filbmbolaget har stått bakom mig fast jag kidnappat deras superhjälterättigheter och gjort en konstig konstfilm, säger Snyder till Wizard.

– Det är som när vi gjorde 300 och trodde att bara seriefans och de som gillar action skulle se den. Medelamerikanen skulle väl inte vara intresserad. Den är om en grupp nakna snubbar som ger oss en historielektion. Det är det sista man vill se. Det är som ett gayrave. Men vi vägrade ändra på något och filmbolaget ställde sig bakom. Samma är det med Watchmen, säger Snyder.

I både Zack Snyders filmer 300 och Watchmen återges seriealbumen ruta för ruta. Där har Snyder varit slav under serieskaparens vision vad gäller både kostymer och miljöer. Men en sak kan han påverka helt själv, ljudet. Rorschachs röst och Comedians skratt är upp till Snyder.

Watchmen är onekligen den mest politiska av Snyders alla tre filmer. Den utspelar sig i en värld som står på randen till ett fullskaligt raketkrig och domedagskänslan är ständigt närvarande. Valet av musik är därför rätt oväntat med både Simon and Garfunkel, Tears for Fears, Leonard Cohen och åttiotalshitten 99 Luftballoons.

– De två Leonard Cohen-låtarna är coola. Musiken är exakt vad jag lyssnade på när jag gjrode storyboards och det är vad jag har med i filmen. Det är precis hur jag gjorde . Jag tog med varje låt.

– Min vän frågade mig "varför '99 Luftballoons?" och jag bad honom att läsa igenom låttexten. Han ringde senare tillbaka och sa bara "okej".

Skrivet av: