Sedan genombrottet för genren för 15 år sedan har podden varit något man haft i öronen – på hundpromenaden, i bilen eller på väg till jobbet. Men nu sker ett skifte, där podden blir ett visuellt medium.
USA går före med stora namn som Joe Rogan och ”Call her daddy” med Alex Cooper, men trenden syns även i Sverige.
— Än så länge är inte utbudet jättestort just vad gäller svenskspråkiga videopoddar, men det är ju någonting som växer, säger Fredrik Liljeqvist, analytiker på Mediavision.

Generationsfråga
En av poddarna som gått över till video är ”Hallå morsan”, som görs av komikerna och skådespelarna Emilia Rehnberg och Isak ”Fjortisper" Löb samt artisten Björn Holmgren.
Varje vecka bjuder på snack om vardagsproblem och dejtingrapporter, som en kompis att hänga med.
— Jag tänker att vad kul det kommer att bli om 50 år, när jag är 79. Då kan jag gå tillbaka och lyssna på mig själv om vad jag satt och babblade om när jag var 29 år, förklarar Isak Löb.
”Hallå morsan” började som en ljudpodd, men gick över till video efter 13 avsnitt.
— Det blir som att man går över till ett tv-program. Det är så mycket som annars saknas i en podd, uttryck och sånt som händer i studion, säger Emilia Rehnberg.
Men det kanske också är en generationsfråga. För dem som ständigt hänger på sociala medier som Instagram och Tiktok är video något naturligt. .
— Tidigare var det nog många som hade det på i bakgrunden som radio, men nu sitter ju folk och äter lunch med Youtube som sällskap, säger Björn Holmgren.
Två miljoner lyssnare
Enligt Mediavisions siffror är det ungefär två miljoner svenskar som lyssnar på podcast.
— Av dem är det väl ungefär 800 000 som tittar på något poddformat, säger Fredrik Liljeqvist.

Och trenden växer. I förra månaden tillkännagav Spotify och Netflix ett avtal som innebär att Netflix ska börja distribuera utvalda videopoddar från Spotify.
Spotify har även tagit en ny intäktsmodell som ska göra det lättare för kreatörer att tjäna mer pengar på videopoddar. Även Youtube satsar mycket på videopoddar.
— Att de här tre, Spotity, Netflix och Youtube, satsar på videopoddar talar ju för att det sannolikt kommer att ske en tillväxt framöver också, säger Fredrik Liljeqvist.




