Nyheter24
Annons

Nu vill allt fler titta på sin podcast

Publicerad: 16 nov. 2025, kl. 07:55
Allt fler poddar går över till video. Björn Holmgren, Emilia Rehnberg och Isak “Fjortisper” Löb spelar in ett avsnitt av sin podd “Hälsa morsan” i poddstudion. Foto: Christine Olsson/TT
Läs mer från Nyheter24 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfrittPrenumerera

Sedan genombrottet för genren för 15 år sedan har podden varit något man haft i öronen – på hundpromenaden, i bilen eller på väg till jobbet. Men nu sker ett skifte, där podden blir ett visuellt medium.

USA går före med stora namn som Joe Rogan och ”Call her daddy” med Alex Cooper, men trenden syns även i Sverige.

— Än så länge är inte utbudet jättestort just vad gäller svenskspråkiga videopoddar, men det är ju någonting som växer, säger Fredrik Liljeqvist, analytiker på Mediavision.

Video skapar möjligheten att få mer fler uttryck och upptåg i studion när man poddar, tycker Emilia Rehnberg, till höger.
Video skapar möjligheten att få mer fler uttryck och upptåg i studion när man poddar, tycker Emilia Rehnberg, till höger.

Generationsfråga

En av poddarna som gått över till video är ”Hallå morsan”, som görs av komikerna och skådespelarna Emilia Rehnberg och Isak ”Fjortisper" Löb samt artisten Björn Holmgren.

Annons

Varje vecka bjuder på snack om vardagsproblem och dejtingrapporter, som en kompis att hänga med.

— Jag tänker att vad kul det kommer att bli om 50 år, när jag är 79. Då kan jag gå tillbaka och lyssna på mig själv om vad jag satt och babblade om när jag var 29 år, förklarar Isak Löb.

”Hallå morsan” började som en ljudpodd, men gick över till video efter 13 avsnitt.

— Det blir som att man går över till ett tv-program. Det är så mycket som annars saknas i en podd, uttryck och sånt som händer i studion, säger Emilia Rehnberg.

Men det kanske också är en generationsfråga. För dem som ständigt hänger på sociala medier som Instagram och Tiktok är video något naturligt. .

— Tidigare var det nog många som hade det på i bakgrunden som radio, men nu sitter ju folk och äter lunch med Youtube som sällskap, säger Björn Holmgren.

Två miljoner lyssnare

Enligt Mediavisions siffror är det ungefär två miljoner svenskar som lyssnar på podcast.

Annons

— Av dem är det väl ungefär 800 000 som tittar på något poddformat, säger Fredrik Liljeqvist.

Joe Rogan, till höger, gör sin podcast på video. I valrörelsen i fjol gjorde han bland annat en flera timmar lång sändning med president Donald Trump.
Joe Rogan, till höger, gör sin podcast på video. I valrörelsen i fjol gjorde han bland annat en flera timmar lång sändning med president Donald Trump.

Och trenden växer. I förra månaden tillkännagav Spotify och Netflix ett avtal som innebär att Netflix ska börja distribuera utvalda videopoddar från Spotify.

Spotify har även tagit en ny intäktsmodell som ska göra det lättare för kreatörer att tjäna mer pengar på videopoddar. Även Youtube satsar mycket på videopoddar.

— Att de här tre, Spotity, Netflix och Youtube, satsar på videopoddar talar ju för att det sannolikt kommer att ske en tillväxt framöver också, säger Fredrik Liljeqvist.

Fakta: Populära videopoddar

Internationellt: ”The Joe Rogan experience” med Joe Rogan, ”Call her daddy” med Alex Cooper, ”Impaulsive” med bland anant Logan Paul, ”New Heights" med Jason och Travis Kelce samt ”The diary of a CEO” med Steven Bartlett.

Bland svenska poddar som gör video finns ”Framgångspodden” med Alexander Pärleros, ”Fördomspodden” med Emil Persson och ”Spärra in Isa och Tilda” med Isa Östling och Tilda Törnqvist.

Kommentarer

Annons
Annons
Annons