Araber vill ha svenska burgare

Max storsatsar i Saudiarabien.


Hamburgerkedjan Max är upptagen med att bygga nästa imperium. Företagsledningen med vd Richard Bergfors i spetsen har engagerat sin första franchisetagare utomlands. I Saudiarabien ska Max sälja lika mycket som på hemmamarknaden.

– Det är jättenervöst, säger Richard Bergfors till Dagens Industri.

Bergfors tog ställning till 40 olika företag innan han bestämde sig för affärsfamiljen Bahrawi, som äger en tredjedel av stormarknadskedjan Watani, som omsätter drygt tre miljarder kronor. Under en period på fem till tio år väntas Bahrawi investera 300 till 400 miljoner kronor i projektet.

Sedan sommaren 2007 har Max-ledningen haft kontakt med vd Nabil Bahrawi, samtidigt som protesterna mot konstnären Lars Vilks Muhammedteckningar tog fart.

– Vi var där nere när det var som värst. Men det var inte så stort i Saudiarabien. Det är ett relativt lugnt land, säger Bergfors till Dagens Industri.

Svenskheten kommer att gå hem tror han.

– Det är en konkurrensfördel att inte vara amerikansk, som alla andra. Dock måste Max följa landets regler och exempelvis ha två ingångar så att inte ensamma män kommer i kontakt med kvinnor som äter hamburgare med sina familjer, säger Bergfors till Dagens Industri.

Skrivet av:

De senaste nyheterna direkt i din inkorg!