Daniel EK och Spotify
Spotifys nya satsning – kan innebära reklam för betalande kunder - Foto: Henrik Montgomery/TT, Maja Suslin/TT

Spotifys nya satsning – kan innebära reklam för betalande kunder

Med ett premium-konto har du kunnat undvika reklam på Spotify. Snart kan det ändras.


Spotify strävar efter att bli världens största ljudplattform. Under onsdagen presenterade företaget en vinst för första gången. 

Med över 200 miljoner användare över hela världen, är Spotify redan en av världens mest använda appar. Nu ser de en möjlighet att engagera användare på ett nytt sätt – nämligen via podcasts. 

För att klara av att bli världsledande planerar företaget att satsa på mer poddar, och under onsdagen presenterades också att företaget köper två poddföretag för 2,1 miljarder kronor. 

Enligt SvD innebär satsningen att även betalande kunder kommer att få reklam uppspelad under poddarna, i korta pauser. 

– Det betyder att vi har en enorm potential att växa, säger Daniel Ek, vd på Spotify, under en presskonferens.

För tillfället finns det två alternativ för att registrera sig på Spotify. Antingen kan användaren skapa ett gratiskonto där reklam spelas upp mellan låtarna.

Alternativt så kan användaren betala en summa varje månad, och skapa ett premium-konto där reklamen undviks. 

Vill du läsa mer om Spotify? 

Nyheter24 har tidigare skrivit en artikel om att Spotify börsnoterades på New York Stock Exchange. Ifall du är intresserad av att köpa aktier i musikströmningstjänsten, då finns det fem saker du bör känna till innan du bestämmer dig för att investera. Den går att läsa här.

Det finns även en artikel om 22-åriga Patricia som fick sin Spotify hackad och det hände något riktigt oväntat. Efter ett tag började hackaren och Patricia kommunicera på ett märkligt sätt – nämligen via spellistor. Den kan du läsa mer om här.




De senaste nyheterna direkt i din inkorg!
Betalar du för Spotify?
Tack för din röst!