Mångmiljonsatsning för att få fler unga svenskar att äta kött.
Kampanjen "Gilla gris" ska få fler unga att äta kött. - Foto: Johan Bävman/TT, Jonas Ekströmer/TT

Mångmiljonsatsning: Kampanjen "Gilla gris" ska få fler unga att äta kött

Under de senaste åren har köttätandets potentiellt negativa konsekvenser varit en mycket omdebatterad fråga. Nu finansierar EU en mångmiljonsatsning för att få fler unga svenskar att äta fläskkött.


Branschorganisationen Svenskt kött, och dess danska motsvarighet, har fått 26,9 miljoner kronor i EU-stöd. 

Pengarna ska användas i en marknadsföringskampanj för att få fler unga att äta kött. 

Kampanjen som går under namnet "Gilla gris" samarbetar bland annat med influencers – som på sina sociala kanaler ska visa upp maten. 

"Målet är att öka konsumtionen"

På sin hemsida skriver den ansvariga EU-myndigheten Chafea att unga skandinaver varken ser fläskkött som trendigt eller gott och äter mindre kött i största allmänhet. 

”Målet med kampanjen är att öka konsumtionen, vilket kommer att ha en positiv effekt på den europeiska grisköttsindustrin”, skriver Chafea, enligt SvD Näringsliv

Mer nyheter: Het mjölk- och smördebatt i skolan: "Det är inte gratis" 

EU
/
/
Mat
De senaste nyheterna direkt i din inkorg!
Borde vi äta mer kött?
Tack för din röst!