Nyheter24
Annons

Mångmiljonsatsning: Kampanjen "Gilla gris" ska få fler unga att äta kött

Publicerad: 23 juli 2019, kl. 18:24
Uppdaterad: 23 juli 2019, kl. 19:16
Mångmiljonsatsning för att få fler unga svenskar att äta kött.
Kampanjen "Gilla gris" ska få fler unga att äta kött. Foto: Johan Bävman/TT, Jonas Ekströmer/TT

Branschorganisationen Svenskt kött, och dess danska motsvarighet, har fått 26,9 miljoner kronor i EU-stöd. 

Pengarna ska användas i en marknadsföringskampanj för att få fler unga att äta kött. 

Kampanjen som går under namnet "Gilla gris" samarbetar bland annat med influencers – som på sina sociala kanaler ska visa upp maten. 

"Målet är att öka konsumtionen"

På sin hemsida skriver den ansvariga EU-myndigheten Chafea att unga skandinaver varken ser fläskkött som trendigt eller gott och äter mindre kött i största allmänhet. 

”Målet med kampanjen är att öka konsumtionen, vilket kommer att ha en positiv effekt på den europeiska grisköttsindustrin”, skriver Chafea, enligt SvD Näringsliv

Kommentarer

Annons
Annons
Annons