Thomas Andrén, vd på spelföretaget Massive.
Thomas Andrén, vd på spelföretaget Massive. - Foto: Andreas Hillergren/TT

Svenska speljätten: Storleken inte det viktiga

Från regnskogar till rymden. Samarbetet med Hollywood får svenska Massive att växa, men storleken är inte det viktiga enligt företagets vd. Man kommer inte undan med att vara undermålig, säger han.


Malmöbaserade spelföretaget Massive har nyligen lanserat "Avatar: Frontiers of Pandora" som, likt namnet antyder, utspelar sig i samma universum som megafilmsuccéerna "Avatar" och uppföljaren "Avatar: The way of water". Men samarbetet med Hollywood slutar inte där. Nästa år väntar "Outlaws", ett "Star wars"-spel.

— Vi har en bra takt just nu. Vi har jobbat med Lightstorm (bolaget bakom "Avatar") och Disney (äger "Star wars") under många år. För oss handlar det om att bibehålla en rytm och att fylla på med kompetens, säger vd Thomas Andrén.

Detaljerna kring just "Outlaws" är till stor del hemliga. Med stora varumärken kommer en stor sekretessapparat. Men också en möjlighet att växa som bolag. Massive är, sett till antalet anställda, Sveriges största spelföretag. 87 procent av landets spelbolag har färre än 10 anställda, enligt branschstatistik. Massive har över 700. Andrén ser dock inget självändamål i att vara just störst.

— Storleken är inte det viktiga. Det viktiga är att kunna leverera kvalitet. Sedan gör vi stora, komplexa spel så jämfört med andra i Sverige behöver vi fler talanger.

Thomas Andrén, vd på spelföretaget Massive som i dagarna lanserade "Avatar: Frontiers of Pandora".

Positiv konkurrens

På ett plan är dock Andrén tydlig med att det finns en påtaglig vinst med att vara stor. I den till synes ständigt pågående svenska spelsuccén har Massive blivit ett nav för branschen i södra Sverige.

— Det stora med det är att det skapar ett tryck i Sverige. Att det byggs upp fler studios. I Malmö finns det fler spelstudios än vad det finns i hela Danmark.

Antalet företag innebär såklart fler anställda till samma sektor, men också vad Andrén beskriver som ett "väldigt bra klimat" mellan konkurrerande verksamheter och en hälsosam konkurrens som gynnar alla. Samarbeten är vanliga och när företagen inte konkurrerar om spelarnas tid eller talangfulla utvecklare händer det att de möts i fotbollsmatcher. Enligt Andrén vinner Massive "alltid".

— Konkurrensen vi har i Sverige tror jag skapar en mognare bransch. Det tror jag bara är positivt. Man kommer inte undan med att vara undermålig.

Massive jobbar inte enbart med filmlicenser. Bolaget har även rönt stor framgång med "The division"-spelen baserade på författaren Tom Clancys böcker.

AI kommer förändra

I början av 2023 slog branschorganisationen Dataspelsbranschen fast i en rapport att det kommer att saknas 25 000 spelutvecklare i Sverige inom tio år, om tillväxttakten håller i sig. 2023 har samtidigt präglats av diskussionen om hur AI kommer att förändra olika branscher och göra många arbetslösa. Flera spelföretag har valt att säga upp anställda och satsa på AI istället. Så tänker inte Massive, enligt Andrén:

— AI är en stor förändring som sker, precis som andra förändringar i techbranschen. Det kommer nog vara ett otroligt bra verktyg i framtiden. Men vi ser inte det som ett hot mot vår talang. Snarare att våra roller kommer att förändras, alla roller, inklusive min egen.

I Massives lokaler i Malmö återfinns en rad statyer från figurer i spelserier de varit med och utvecklat. Som "Assassin's creed".
TT
/
/
/
Hot
/
/
/