Som besökare på Nyheter24 samtycker du till användandet av s.k. cookies och adblockeridentifiering för att förbättra din upplevelse hos oss. Jag förstår, ta bort denna ruta!

Black Week börjar om

 
Dagar
 
Timmar
 
Minuter
 
Sekunder

Spotify i mobilen - men det kostar

Nyheter | 29/04/2009 19:47

Snart kan du använda succétjänsten Spotify i mobilen.

Musiktjänsten Spotify har hittills varit en succé. Nu tar man nästa steg och erbjuder sina kunder möjligheten att använda tjänsten i mobilen. Men till skillnad mot tidigare så kommer det att kosta.

– Ja, det kommer att bli en premiumtjänst, säger Spotifys vd Daniel Ek för Computer Sweden.

När mobiltjänsten blir tillgänglig är ännu oklart.

– Vi släpper det när det är tillräckligt bra. Vi vill att folk ska känna samma känsla som för klienten.

Öka intäkterna

I dag finns Spotify i två versioner, gratisversionen som finansieras med hjälp av något som kan jämföras med radioreklam, samt premiumversionen som kostar en hundralapp i månaden och då slipper man reklam mellan låtarna. Nu vill man öka på intäkterna och på antalet användare.

Spotify har sedan starten i början av 2009 knutit till sig över 600 000 användare i Sverige och över två miljoner världen runt. Cirka en miljon av dessa finns i England, en marknad som Spotify nu storsatsar på.

– Vi prioriterar den engelska marknaden. Det är inte för att vi tycker att den svenska marknaden är dålig på något sätt, utan för att den engelska marknaden är Europas största annonsmarknad och Europas största musikmarknad, säger Daniel Ek till Computer Sweden.

Gratis i England

Spotify är än så länge gratis i England. Den som vill kan tanka hem reklamversionen och registrera sig som ny användare. I Sverige behövs ännu en inbjudan för att man ska kunna använda sig av gratistjänsten. Det är en medveten taktik. I Sverige finns pengarna som ska möjliggöra framtida satsningar.

– Vi måste växa tillräckligt mycket intäktsmässigt. Vi vill inte vara ytterligare en sån där tjänst som inte tjänar några pengar till skivindustrin. Det är jätteviktigt att få in pengar.

50 000 nya per vecka

Men det är inte bara intäktsfrågan som just nu stoppar gratisversionen i Sverige. Det stora intresset gör att Daniel Ek är rädd för en krasch.

– Jag är lite orolig bara att skulle vi öppna upp det i Sverige skulle vi nog knappt kunna hantera trafiken, säger han.

Med en tillväxt på 50 000 nya användare per vecka är det inte särskilt svårt att förstå oron.

Skrivet av: