Tänker du ta tåget ner till Medelhavet i sommar? Du är i så fall inte ensam om det. SJ noterar en fortsatt ökad försäljning av tågluffarkorten.
Trots lågkonjunktur och för oss svenskar dyr euro räknar SJ med att försäljning av interrail-korten ökar med 15 procent i år jämfört med i fjol. Prognosen baseras på en 25-procentig försäljningsökning under det första kvartalet.
Ökningen är ändå blygsam jämfört med 2008, då drygt 22 000 kort såldes - 80 procent fler än 2007.
– Det är klart att den sämre ekonomin drabbar alla reseföretag. Men vi bedömer att intresset för tågluffandet ändå är stort, säger Ulf Wallin, biträdande presschef vid SJ.
De två senaste åren har inneburit något av en comeback för tågluffandet, efter en lång period i skuggan av lågprisflyget. En förklaring är att det numera finns fler alternativ - kort finns för 5, 10, 22 eller 30 resdagar.
Men om det förr var tonåringar och unga vuxna som trängdes i kupéerna är det nu minst lika många medelålders eller äldre som ger sig iväg. Vuxenkortet, för dem över 26, infördes för 20 år sedan och stod i fjol för 51 procent av försäljningen.
– Enligt reseförsäljarna är 25-30 procent av resenärerna sådana som tågluffat tidigare, när de var yngre, säger Ulf Wallin.
Vart reser vi då?
– Främst Frankrike och Italien och i viss mån Spanien. Eftersom resorna går genom Tyskland väljer många att göra ett stopp i Berlin eller München, säger Ulf Wallin.
Än har interrail-kortet långt kvar till sin storhetstid i slutet av 80-talet och början av 90-talet, med en toppnotering på 70 000 kort 1991. Men helt klart har klimatdebatten gett tågresandet en skjuts.
– Det känns miljömässigt bättre att ta tåget, samtidigt som det är ett avslappnat sätt att resa, säger Ulf Wallin.
Skrivet av: