Erik Svensson tycker oljesaneringen går bra även om oljan börjat sjunka och kraftig dimma försvårar arbetet.
Erik Svensson tycker oljesaneringen går bra även om oljan börjat sjunka och kraftig dimma försvårar arbetet. - Foto: Pernilla Johansson, Kustbevakningen

Dimma försvårar oljesaneringen till havs

Kustbevakningen kämpar till havs med att ta in oljan som sprids från det grundstötta passagerarfartyget Marco Polo utanför Listerlandet i Blekinge. Men kraftig dimma under morgonen försvårar arbetet. Dessutom har oljan börjat sjunka under ytan.


Minst 7 000 liter olja har hittills fångats in ur havet av Kustbevakningen efter passagerarfartyget Marco Polo som gick på grund i Blekinge i söndags. Delar av kustbevakningen har arbetat hela natten med flera större fartyg som har radar, och därmed kan fånga in olja även i mörker.

Under tisdagsmorgonen började hela arbetsstyrkan på över 60 personer att arbeta, och fem mindre båtar har satts in närmare stranden som bland annat har stora borstar i fören som fångar in olja.

Men arbetet försvåras av kraftig dimma.

— Det gör det krångligare för vi ser inte lika bra, och vi kan inte flyga över platsen för att göra en bedömning över var det är mest olja och var vi gör mest nytta att vara, säger Erik Svensson, samordnare på Kustbevakningen.

— Det är ett väldigt stort oljeutsläpp.

Oljan sjunker

En del av oljan har också börjat sjunka under ytan. Dykare ser olja flöda runt i vattnet och olja syns även på botten. Det försvårar arbetet med att fånga in den.

— Det är mycket lättare att fånga in om den är kvar på ytan, och lättare att se var den är, säger Erik Svensson.

Olja som inte flyter på ytan utan har hamnat nere i vattnet eller på botten kan fångas in av dykare eller oljetrålare. Men kustbevakningen saknar en oljetrålare.

Hur oljan beter sig hänger ihop med temperaturen i vattnet. När det är kallt sjunker den lättare, blir det varmare kan den börja stiga igen.

— Vi får se om vi kan behöva vänta till våren för att det ska ske. Annars kommer vi få fråga våra grannländer om oljetrålare i så fall. Men än så länge spånar vi bara på olika idéer och möjligheter.

Förundersökning inledd

Kustbevakningen har inlett en förundersökning om brott mot sjölagen och brott mot lagen om åtgärder mot förorening från fartyg. Än så länge riktas inte misstankarna mot någon specifik person.

Förhör pågår och data samlas in, men förundersökningsledare Jonatan Örn vill inte gå in på varför besättningen inte slog larm redan efter den första grundstötningen.

— De medverkar i förhören och så, men vi har inte kommit till några slutsatser, säger han.

Det finns inga misstankar om att alkohol varit en faktor i olyckan. Han beskriver det som en komplex utredning, som kommer att ta tid.

TT
/
/
/
De senaste nyheterna direkt i din inkorg!