Ewa Skoog Haslum, chef för marinen, under sitt anförande vid Folk och försvars konferens i Sälen på tisdagen.
Ewa Skoog Haslum, chef för marinen, under sitt anförande vid Folk och försvars konferens i Sälen på tisdagen. - Foto: Pontus Lundahl/TT

Marinchefen: Marinen är för liten

Marinchefen Ewa Skoog Haslum varnar för att den svenska marinen är för liten. Vi skulle behöva vara dubbelt så många i personal, säger hon.


I ett anförande på Folk och försvars rikskonferens i Sälen beskrev Skoog Haslum den svenska marinens kommande utmaningar i Nato. Enligt henne är marinen för liten både för nuvarande och kommande uppgifter.

Hon pekar på att den svenska marinen måste kunna arbeta i alla riktningar, det så kallade 360 graders konceptet, och inte bara delta i Natos försvar av Östersjön. Det handlar till exempel om att vara med och skydda Natoländers handelsfartyg även långt från Sverige.

— Flera Natoländer är redan i Röda havet. Men det är inte vi i Sverige, fast det är våra transporter (det handlar om också), säger Skoog Haslum.till TT.

— Vi behöver ju skydda vår egen sjöfart. Det har vi gjort i Adenviken tidigare , då vi skyddade mot pirater.

Civila transporter

I sitt anförande underströk hon att om vi skulle hamna i ett krig så blir marinens uppgift att skydda sjöfarten mycket mer omfattande, både militära och civila transporter.

— Sjöfarten och dess behov behöver uppmärksammas så mycket mer, säger Skoog Haslum.

Hon betonar också vikten av att kunna skydda den svenska västkusten.

— Men vi har ju valt att återigen fokusera på Östersjön.

Den svenska marinen har i dag nio ytstridsfartyg, varav sju korvetter och två patrullfartyg. Sverige har också fyra ubåtar, snart fem, minröjningsfartyg. och två amfibiebataljoner.

— Det är en väldigt liten marin sett till kusten vi har att hantera. Och nu ska vi dessutom bli en solidarisk allierad, säger Skoog Haslum.

Inte räkna med Nato

Enligt Skoog Haslum kan vi inte räkna med att andra Natoländer ska lösa våra uppgifter här hemma.

— Däremot ska vi tillsammans vara med och lösa uppgifter till exempel vid Östersjöinloppen.

Fyra nya toppmoderna korvetter håller på att byggas och de ska vara klara om cirka sex år. De ska dock ersätta de två äldsta korvetterna och patrullfartygen så antalet ytstridsfartyg blir detsamma.

Skoog Haslum har svårt att svara på frågan hur många korvetter marinen egentligen skulle behöva för sina uppgifter, eftersom det är svårt att få fram besättningar till alla fartyg.

— 20 korvetter är ju lämpligt, men det inser jag är helt orimligt, säger hon.

Skoog Haslum uppger i stället att marinens personal skulle behöva vara dubbelt så stor, med minst en tredje amfibiebataljon och en tredje basbataljon.

TT
/
/
De senaste nyheterna direkt i din inkorg!