Postkodlotteriet i skandal – så påverkas medlemmarna
"Det är verkligen bekymrande", säger Postkodlotteriets presschef Roger Magnergård.
Gillar du artikeln?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få fler artiklar som denna direkt i din inkorg - helt kostnadsfritt.
Avslöjandet kring telemarketingbolaget Effective Communication och deras försäljning av Socialdemokraternas lotter får nu Svenska Postkodlotteriet att agera.
Med omedelbar verkan pausas samarbetet med det kritiserade bolaget, uppger presschefen Roger Magnergård för TT.
Postkodlotteriet: "Verkligen bekrymrande"
Bakgrunden är uppgifter i Dagens Nyheter om att telemarketingbolaget inriktat sig främst på att lura äldre personer att köpa lotter tillhörande Kombispel, Socialdemokraternas lotterikoncern.
Flera säljare uppger i intervjuer att man skulle använda en aggressiv försäljningsteknik och bolaget har dessutom anmälts flera gånger till Konsumentverket.
– Det är verkligen bekymrande och därför bestämde vi oss igår för att pausa all försäljning via det här bolaget tills dess att dom kan garantera de kvalitetskrav vi ställer, säger Roger Magnergård.
LÄS MER: Postkodlotteriet varnar: Medlemmar luras till dyr avgift
Flera bolag
Roger Magnergård poängterar att Svenska Postkodlotteriet enbart använt sig av medarbetare vid företagets Stockholmskontor, inte den verksamhet som företaget har i Barcelona.
– Det är ett av flera bolag som vi använder oss av. Vi använder dock bara Effective Communication i Sverige. För oss är det jätteviktigt att jobba med bolag och personal som är nära våra kunder, där vi kan följa upp eventuella brister, säger han.
– Får vi klagomål så är alla samtal inspelade och sparade. Skulle fel begåtts så vidtar vi lämpliga åtgärder.
Men varför väljer ni ändå att pausa samarbetet?
– När företaget gjort som det står i DN så finns det anledning att se över hur man jobbar överhuvudtaget. Vi går nu igenom vilket manus man följer och hur man bemöter kunderna om man till exempel får ett nej.
LÄS MER: Så överraskas vinnarna i Postkodlotteriet: "Ett helt team"
Har inlett kontakt
Utöver Postkodlotteriet är det flera andra stora bolag som enligt Effective Communications hemsida använder sig av bolagets tjänster, bland dessa Telia och Tele2. Inget av dessa två uppger i nuläget att man bryter samarbetet.
"Vi har kontakt med Effective Communications som har inlett en utredning för att ta reda på vad som har hänt och vi inväntar resultatet av den", skriver bland annat Telias presstjänst i ett mejl till TT.