EU frälser svenskar med tulpaner

Åtta miljoner kronor av skattemedel ska sätta svenskar i tulpanfrossa.


EU har hittat nästa område att sprätta pengar på: tulpanreklam i Sverige. I likhet med Fredrik Reinfeldts juldevis "köp svenskt" har EU inlett en ny reklamkampanj där svenskarna uppmanas att köpa mer tulpaner. Tulpankalaset står EU och det mer kryptiska International Flower Bulb Center för.

Totalt satsar EU 14 miljoner kronor i tre år på tulpankampanjen i Sverige, Finland och Danmark. Sverige får åtta miljoner.

Och EU-kritikerna jublar över detta "självmål", som de beskriver det. Inför kampanjerna till Europaparlamentsvalet i juni 2009 har ett nytt argument lagts i lådan. Gamla tulpankampanjer har nämligen varit ett av kritikernas exempel på att EU lägger tid och kraft på fel saker.

– Det är inte smart av dem, men en bra öppning för oss inför Europavalet. Det finns många sådana exempel där EU spenderar miljonbelopp i rena reklamkampanjer, säger Björn Jonasson, presschef på Junilistan, till Resumé.

Även andra partier har reagerat kraftigt.

– Jag hyser den djupaste sympati med EU:s hårt arbetande tulpanodlare, de är förmodligen överlyckliga över att få en skattefinansierad reklamkampanj. Men någonstans kan man tycka att någon borde dragit i nödbromsen, skriver Marie Wickberg, vice ordförande i centerns ungdomsförbund på sin blogg.

Skrivet av:

De senaste nyheterna direkt i din inkorg!