Som besökare på Nyheter24 samtycker du till användandet av s.k. cookies och adblockeridentifiering för att förbättra din upplevelse hos oss. Jag förstår, ta bort denna ruta!

Blondinbella en brottsling?

Nyheter | 12/02/2009 14:04

Bloggarna är bovar enligt Konsumentverket. Nu kan de förbjudas.

Bloggarna är vår tids mediemoguler. Via sina populära bloggar, som kan dra hundratusentals klick per dag, framställs det som att de skriver nätdagböcker. Men faktum är att i deras inlägg förekommer smygreklam som bryter mot marknadsföringslagen.

Det förhåller sig så att bloggarna Blondinbella och Johanna Trenck skrivit positivt om produkter de fått gratis. Ingenstans på bloggen framgår det att ett avtal finns parterna emellan.

Konsumentverket vill nu förbjuda denna vilseledande reklam.

I skottgluggen finns företaget Q-Med. Som Nyheter24 tidigare rapporterat gav de modellen Johanna Trenck skönhetsingrepp. I utbyte gjorde Trenck inlägg med både text och videoklipp där hon fick behandling. Detta säger sig Finest.se ta avstånd i från, men blogginläggen finns fortfarande kvar.

"Konsumentverket/KO har inte kunnat finna någon reklammarkering avseende text och filmer på Johanna Trencks blogg. Inte heller någon sändarangivelse. Marknadsföringen strider enligt Konsumentverket/KO därför mot marknadsföringslagen då den påverkar eller sannolikt påverkar mottagarens förmåga att fatta ett välgrundat affärsbeslut och är, jämlikt 8 och 9 , otillbörlig."

Även Isabella "Blondinbella" Löwengrip har fått behandlingar av Medical Skincare utan att berätta om avtalet. Men frågan har inte lämnat allmänheten oberörd. En privatperson har anmält Blondinbella.se och begär att KO utreder hurvida det har betalats ut ersättning, skriver Dagens Media.

Detta kan stå bluffarna dyrt, enligt KO, som hotar med en avgift på 5 miljoner kronor :

"En näringsidkare som uppsåtligen eller av oaktsamhet överträtt 8 och 9 marknadsföringslagen kan åläggas att till staten utge en särskild avgift, marknadsstörningsavgift. Avgiften kan uppgå till maximalt 5 miljoner kronor men får inte överstiga tio procent av näringsidkarens årsomsättning."

Vinnarna i denna vilseledande pr-cirkus är bloggarna själva som i och med att detta dragits upp till ytan fått gratisreklam på nyhetssidor. Det är också ett erkännande för bloggen som medieform då den läggs under myndigheternas lupp.

Skrivet av: