Henrik Alexandersson.
1 av 2
Henrik Alexandersson. - Foto: Nyheter24
2 av 2
- Foto: Chris Pizzello/AP/Scanpix

"Twitter lika trivialt som kopieringsmaskinen"

Henrik Alexandersson menar att för många företag fokuserar på att vara närvarande i stället för att fundera på innehållet.


Henrik Alexandersson

Henrik Alexandersson - mer känd som HAX - är sedan många år en välkänd internet- och integritetsdebattör.

Sedan Piratpartiets framgångar i valet till Europaparlamentet 2009 arbetar Alexandersson på partiets kansli i Bryssel.

Han är också ordförande för det liberala nätverket Frihetsfronten.

Henrik Alexandersson bloggar också för Nyheter24. Läs bloggen här.

Förra veckan skrev Nyheter24 ett antal artiklar om sociala mediers roll och den så kallade twitterelitens eventuella makt, samt företagens satsningar på twitter.

Nu går Nyheter24:s bloggare Henrik "HAX" Alexandersson, som bland annat jobbar för Piratpartiets räkning i EU-parlamentet, ut och kritiserar fixeringen vid den nya tekniken. I ett långt inlägg redogör han för den felaktiga fokuseringen.

"När ett företag eller en organisation stolt förklarar att de nu finns på Twitter eller att de börjat blogga – så ser jag det som lika trivialt som om de meddelat att de köpt en ny kopieringsmaskin. Det är helt enkelt inte intressant. Istället är frågan om de har något att komma med." skriver han i inlägget.

Att det är innehållet som räknas exemplifieras av Alexandersson med hur utvecklingen allt mer går mot att varje person har ett i princip individualiserat nyhetsflöde där de väljer vad de vill ta del av utifrån vad som är relevant just för dem.

"För den enskilde användaren kan det vara lika intressant att Bettans katt fått ungar eller att Knatte IF vann helgens bortamatch som att det pågår en rätt vildsint finanskris. Vilka nyheter från det traditionella flödet som når en, det avgörs ofta av vad ens vänner länkar till och tipsar om." skriver Alexandersson.

Och i den nya världen måste företagen helt enkelt bli mer intressanta - inte bara närvarande - om de ska ha någon framtid.

"För företag, institutioner och organisationer är det likadant. Det räcker inte med att sända ut ett pressmeddelande eller att köpa en helsidesannons längre. Man måste in i människors personliga, sociala nyhetsflöden för att kunna kommunicera med dem.

Och om man inte har något intressant att säga, om man inte upplevs som relevant – då är den dörren som regel stängd." skriver HAX i sitt inlägg.

/
/
/
/
/
De senaste nyheterna direkt i din inkorg!