Nej till reklam-tvång i Lund

Bostadsbolag klistrade upp lappar på hyresgästernas dörrar.


Lunds kommunala bostadsbolag LKF anser att reklam är dåligt för miljön. Därför har LKF klistrat upp lappar som tackar nej till all reklam på hyresgästernas dörrar, skriver Sydsvenskan.

Insatsen kritiseras av Svensk direktreklam som tycker att hyresgästerna själva ska få bestämma om de vill ha reklam eller inte.

– Vi valde att göra på det här sättet som en liten puff i rätt riktning efter önskemål från några hyresgäster. Jag kan förstå att några kan bli upprörda eller ha synpunkter men vi har också fått beröm från många hyresgäster, säger Gunilla Flygare, marknadschef på KLF till Sydsvenskan.

Beslutet kritiseras av Göran Kontin, marknadschef på Svensk Direktreklam. Han anser att det är upp till var och en att bestämma om de vill ha reklam eller inte.

– Det blir en missriktad vänlighet. Visst kan det låta bra att LKF vill förbättra miljön, men de tänker inte på att det påverkar hela infrastrukturen. Vi förlorar intäkter, konsumenterna förlorar information och detaljhandeln förlorar kunder, säger han till Sydsvenskan.

Han menar att det ska vara upp till var och en att bestämma om man vill ha reklam eller inte.

– Det är bra att det finns lappar som säger nej tack till reklam men valet att sätta upp en sådan ska ju varje enskild konsument göra. Det här är ju faktiskt att trampa på konsumenterna, vilket gör att många som vill ha sin reklam blir förbannade av förståliga skäl, säger Göran Kontin till Sydsvenskan.

Skrivet av:

De senaste nyheterna direkt i din inkorg!