Rossana Dinamarca (V) menar att det finns en risk att en överenskommelse blir för urvattnad.
1 av 4
Rossana Dinamarca (V) menar att det finns en risk att en överenskommelse blir för urvattnad. - Foto: Bertil Ericson / SCANPIX
Forskaren Tomas Kroksmark menar att en blocköverskridande skolkommission är att föredra. Men vill Alliansen och oppositionen kompromissa tillräckligt mycket?
2 av 4
Forskaren Tomas Kroksmark menar att en blocköverskridande skolkommission är att föredra. Men vill Alliansen och oppositionen kompromissa tillräckligt mycket? - Foto: Claudio Bresciani / SCANPIX
Ibrahim Baylan (S) hävdar att Socialdemokraterna flera gånger bjudit in regeringen till blocköverskridande diskussioner om skolan men i de flesta fallet fått ett "nej, tack".
3 av 4
Ibrahim Baylan (S) hävdar att Socialdemokraterna flera gånger bjudit in regeringen till blocköverskridande diskussioner om skolan men i de flesta fallet fått ett "nej, tack". - Foto: FREDRIK SANDBERG / SCANPIX
Något som även Metta Fjelkner, ordförande för Lärarnas riksförbund, varnar för. Hon vill inte tumma på kravet om mindre klasser, exempelvis.
4 av 4
Något som även Metta Fjelkner, ordförande för Lärarnas riksförbund, varnar för. Hon vill inte tumma på kravet om mindre klasser, exempelvis. - Foto: SÖREN ANDERSSON / SCANPIX /

Experten: "Tillsätt blocköverskridande skolkommission"

NYHETER24 GRANSKAR. DEL 4. Skolan förändras i takt med att politikerna vill plocka poäng och visa att just de satsar mest och bäst. Men hur påverkas egentligen eleverna och lärarna? Vore det bättre om partierna kom överens om en gemensam svensk skola?


Från "flumskola" till "bildningsskola"

Inför valet 2006 lovade nuvarande utbildningsministern Jan Björklund flera förändringar inom skolan för att råda bot på "flumkulturen" som han menade skapats i Sverige.

Disciplin och ordning och reda blev standardorden. Tidigare betyg, tidigare nationella prov och skolk inskrivet i betyget några av de föreslagna åtgärderna.

Nu har det gått nästan sex år sedan regeringsskiftet 2006 men även Björklunds nya bildningsskola får kritik. Är problemen med den svenska skolan djupare rotat än politiska reformer? Eller är det just politiken som är problemet, oavsett vem som står för den?

Nyheter24 granskar den svenska skolan för att försöka hitta svaren och tankarna bakom de beslut som dagligen påverkar barn, ungdomar, föräldrar och lärare.

Hela skolgranskningen

Del 1: Ingen forskning bakom förändringarna i skolan

Del 2: Alliansens skolpolitik påverkar inte mobbningsstatistiken

Del 3: Socialdemokraterna vill behålla Björklunds skola

Del 4: Experten: "Tillsätt en blocköverskridande skolkommission"

SVERIGE. Politiker, lärare, forskare och opinionsbildare är överens: Skolan missbrukas som politiskt slagträ.

Trots det fortsätter partierna lägga fram förslag som går stick i stäv med varandra och som baseras på begränsad eller ingen forskning.

Frågan är vad som krävs för att få ordning på skolpolitiken?

– Det är mycket bättre om man har en brett sammansatt skolkommission som är blocköverskridande. De ska sedan kolla på vad som ska göras. Det håller inte att tjafsa längre, säger Tomas Kroksmark, professor i pedagogiskt arbete på Högskolan för lärande och kommunikation i Jönköping, till Nyheter24 och fortsätter:

– Skolan har körts i botten de senaste 10-15 åren och jag tror inte att detta är ett enskilt block eller partis fel.

Frågan är dock hur villiga politikerna är att kompromissa när man i flera frågor står långt från varandra.

– Jag har inget emot blocköverskridande överenskommelser men då måste det vara en politik man tror på. Det får inte bli för urvattnade kompromisser. Det tror jag blir ännu sämre, säger Vänsterpartiets skolpolitiska talesperson Rossana Dinamarca (V) till Nyheter24.

Socialdemokraternas Ibrahim Baylan (S) är dock mer positivt inställd och påpekar att man flera gånger bjudit in regeringen men oftast fått nej.

– Det har varit för mycket tyckande och nån slags "vi kan bäst själv"-inställning till skolfrågan.

Kommer ni sikta på blocköverskridande lösningar om ni vinner valet 2014?

– Varje ansvarsfullt parti måste vara beredd att göra det. Vi tänker inte begå samma misstag.

Men från lärarfackligt håll litar man inte på att varken regeringen eller oppositionen klarar att tänka långsiktigt och förankra besluten brett. Ordföranden för ett av de två stora lärarfacken, Lärarnas riksförbunds Metta Fjelkner, tycker att skolan alltför länge setts som en del av det politiska spelet.

– Debatten har varit ideologisk. Skolministrarna har, oavsett färg, velat sätta avtryck och låtit ideologi styra framför vetenskap, säger hon till Nyheter24 och fortsätter:

– Man har trott att det man gjort är det bästa och sedan lyssnat på de som tyckt som en själv.

Hon får medhåll av Tomas Kroksmark som menar att utbildningsminister Jan Björklund (FP) "skapat problem som inte finns och sedan löst dem". Samtidigt hyllar han Björklund i kampen mot Ibrahim Baylan.

– Björklund är en major från försvaret som inte kan något om skolan från början. Men han har förstått att människor engagerar sig i det är här frågorna och där kan Ibrahim Baylan slänga sig i väggen i kampen mot honom, säger Kroksmark.

Metta Fjelkner tycker trots allt att regering och opposition är närmare varandra än på mycket länge. Ett par exempel hon tar upp är de nationella proven, betygen och de stora dragen när det gäller lärarlegitimation. Men hon är ändå något tveksam till en stor blocköverskridande överenskommelse.

– Om man kan enas om vissa grundläggande principer är det givetvis bra men jag tror man måste akta sig för att tumma på vissa saker. Till exempel storlek på klasser, säger hon.

Fjelkner hoppas dock att vi i Sverige kan bli lika bra som i ett av våra grannländer på att hålla skolan fri från politiska löften som förändras var fjärde år.

– Vi har kommit en bit på väg, men inte lika långt som i till exempel Finland. Där har skolan aldrig varit ett politikområde, säger hon.

/
/
/
/
/
/
/
/
/
/
De senaste nyheterna direkt i din inkorg!