Hyundai Kona Electric
Hyundai Kona är en ny design från grunden - Foto: Hyundai

Riklig räckvidd för pengarna: Vi testar Hyundai Kona Electric

Förra generationen av eldrivna Hyundai Kona stack ut med lång räckvidd till ett bra pris. Nu har vi testat den nya generationen av bilen.


Läs mer från Nyheter24 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt Prenumerera
X

Gillar du artikeln?

Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få fler artiklar som denna direkt i din inkorg - helt kostnadsfritt.

Välj nyhetsbrev

Gamla Hyundai Kona Electric stack som sagt ut med sitt rimliga pris och goda räckvidd, men som bil betraktad var den ärligt talat ganska alldaglig.

Körupplevelsen var förvisso lite underhållande, men exteriört såg den underlig ut och interiören kändes ganska plastig.

Nya Hyundai Kona Electric ger däremot ett betydligt mer vuxet intryck.

Bilen ger ett mer vuxet intryck än föregångaren - Foto: Marcus Berggren

En elbil från grunden

En stor skillnad jämfört med den förra generationen är att nya Kona Electric är utvecklad som en elbil i första hand, även om man också säljer bensin- och hybridversioner av bilen.

Gamla Kona var byggd som en bensinbil i första hand, och konverterades senare till eldrift.

Under skalet kan man välja mellan batterier på 48,4 och 65,4 kWh, med en räckvidd på 377 respektive 512 kilometer. Dessa kan snabbladdas med en effekt på upp till 100 kW.

Ryktet inom Tesla – stora avskedningar på ingång

Större bil med snyggare linjer

Designmässigt bjuder nya Kona på ett betydligt mer stilrent och modernt formspråk än den gamla bilen, med renare, rakare linjer och ett sobert intryck.

Den mest iögonfallande detaljerna är att både fram- och bakljusen har en smal LED-list som sträcker sig över hela bilens bredd.

Nya Kona är betydligt större än sin föregångare - Foto: Marcus Berggren

Modellen har också vuxit markant, och är nu 14,5 centimeter längre än tidigare. 6 av dessa centimeter har tillkommit mellan axlarna, vilket gör gott för utrymmena invändigt.

Både bagageutrymmet och baksätet är nu riktigt rymliga. Baksätet hjälps även av att framstolarna nu är tunnare än tidigare, men lider som i många andra elbilar av ett något högt golv.

Volvos elbilar slår Tesla: Högre förtroende hos svenskarna

Kvalitet och knappar

Det sobra, moderna temat går igen interiört. Instrumentbrädan påminner om den i storasyskonet Ioniq 5, och känns betydligt mer premium än i gamla Kona.

Materialen känns fina för det mesta, och jämfört med många andra moderna interiörer framstår insidan av nya Kona också som ovanligt vettig.

Interiört finns det gott om riktiga knappar - Foto: Marcus Berggren

Trots att det finns två skärmar på 12,3-tum vardera – en framför föraren och en i mitten – har man exempelvis kostat på gott om lättanvända knappar för funktioner som ljudsystemet och ventilationen.

MMI-systemet är bra och lätt att använda, och att navigationen nu kan planera in laddstopp i rutterna uppskattas.

Dessutom är kvalitetskänslan god, och man har monterat lyxig utrustning som ventilerade stolar, uppvärmd ratt och adaptiv farthållare, och värmen levereras av en energieffektiv luftvärmepump.

Aktivt irriterande säkerhet

Det finns dock ett antal definitiva irritationsmoment, varav merparten rör de aktiva säkerhetssystemen. Få andra bilar är lika benägna att blinka, pipa och rycka i ratten för att avvärja vad datorn inbillar sig är stundande olyckor.

Systemen förefaller ofta vara överkänsliga, och trots att man inte har snålat på knapparna i kupén krävs det i vissa fall upp till fyra klick på skärmen för att stänga av dem.

Bilen fick ett kyligt mottagande av Euro NCAP - Foto: Marcus Berggren

Bilen fick också ett kyligt mottagande av Euro NCAP som bara gav bilen fyra av fem stjärnor i säkerhetsbetyg, med det sämsta totalresultatet av alla bilar man testade under 2023. 

Den svagaste länken var dessutom enligt Euro NCAP just de aktiva säkerhetssystemen, trots att de märks mer än i de flesta andra bilar.

Världens dyraste personliga regplåt kostar 100-tals miljoner

En trevlig kamrat i vardagen

Som tur är förlåter man mycket av detta eftersom Hyundai Kona Electric i grund och botten är en riktigt trevlig bil att leva med.

Som körupplevelse kommer den inte vinna några stora pris för sin atletism, Med en vikt på närmare två ton och en effekt på drygt 200 hästkrafter är prestandan inte heller sprudlande.

Bilen är en trevlig kamrat i vardagstrafiken - Foto: Marcus Berggren

För sitt ändamål är bilen dock utan tvekan rapp nog, och tillräckligt flink och smidig för att vara trivsam att kryssa fram med genom vardagstrafiken.

Styrningen är lätt men väl avvägd, gas- och bromspedalerna är fint kalibrerade, och fjädringen är fast men inte för stötig.

Elförbrukningen är också låg, och även under årets kallaste månader kommer man över 40 mil på en laddning med det stora batteriet.

En övertygande helhet

Nya Hyundai Kona bjuder i mångt och mycket på samma kvaliteter som storasyskonet Ioniq 5 i ett kompaktare och billigare format.

Kona ser inte riktigt lika futuristisk ut som Ioniq 5, men bjuder på samma moderna och fräscha formspråk.

Bilen bjuder på en prisvärd kombination av praktikalitet och räckvidd - Foto: Hyundai

Bilen känns dessutom betydligt mer genomarbetad och premiumbetonad än den förra versionen, är trevlig att köra och känns välbyggd. 

De irriterande säkerhetssystemen och det dåliga Euro NCAP-betyget stör dock.

Som helhet är nya Hyundai Kona Electric emellertid en trevlig bil som kombinerar god praktikalitet och bra räckvidd, till ett pris som ligger ett snäpp under bilar som storasyskonet Ioniq 5, Volkswagen ID.4 och Tesla Model Y.

Ägare paniksäljer elbilar – här är märkena ingen vill ha

Helhetsintryck för Hyundai Kona Electric 4/5

Hyundai Kona Electric Long Range (2024)
Motor: Elmotor fram, 217 hästkrafter, 255 newtonmeter
Kraftöverföring: 1-stegad automatlåda, framhjulsdrift
Toppfart: 172 km/h 0-100 km/h: 7,8 sekunder
Elektrisk räckvidd: 512 km
Batteristorlek: 65,4 kWh
Vikt: 1 950 kg
Mått: (längd/bredd/höjd): 4355/1825/1575 mm
Pris: Från 514 900 kronor

Bil
stats