Tre konceptbilar Volvo borde ha tillverkat
Volvo har en lång och stolt historia som biltillverkare. Under många år var märket känt för att bygga bilar som var säkra och vettiga, men fruktansvärt tråkiga. Genom åren passerade det dock ritningar på ett antal roliga bilar över skrivborden på Torslandaverken, som tyvärr inte blev verklighet.
Gillar du artikeln?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få fler artiklar som denna direkt i din inkorg - helt kostnadsfritt.
Volvo Philip – 1952
Under det tidiga 50-talet hade Volvo ambitioner om att erövra den amerikanska bilmarknaden, och man bestämde sig därför för att ta fram en ny modell specifikt för detta.
Bilen var således större än den tidens folkbil Volvo 444, och med bestämt amerikanska linjer som påminde om det amerikanska märket Kaiser. För linjerna stod designern Jan Wilsgaard, som även ritat Volvo Amazon.
Under huven monterade man en specialutvecklad V8 på 120 hästkrafter, och däcken hade vita sidor enligt det rådande modet i USA.
Modellen sattes aldrig i produktion, men konceptbilen kom att användas som direktionsvagn av traktortillverkaren Bolinder-Munktell under många år.
Nyhet från Tesla: Sveriges mest sålda bil får mer räckvidd
Volvo Tundra – 1979
Volvo var under det sena 70-talet mitt i sin allra mest lådformade och rationella period, och cheferna bestämde sig för att liva upp märkets image.
Man anlitade därför den berömda italienska designern Marcello Gandini för att designa “något läckert” på märkets 300-plattform. Resultatet blev den iögonfallande konceptbilen Volvo Tundra, som med sina integrerade stötfångare och kantiga formspråk var mycket modern för sin tid.
Allt för modern för cheferna på Volvo-cheferna kom det att visa sig, då de lade ner projektet. Gandini tog då sina ritningar till de mer äventyrligt lagda cheferna på Citroën, som efter smärre justeringar satte bilen i produktion under modellnamnet BX. Citroën BX blev en stor framgång, och såldes i 12 år i över 2,3 miljoner exemplar.
Farligt lätt att sabba elbilen vid däckbyte – kan bli dyrt
Volvo VCC – 1980
Ska man hårddra det satte Volvo faktiskt den bil som Volvo VCC var prototyp för i produktion, men i ett betydligt mindre intressant format.
VCC, vilket är en förkortning av Volvo Concept Car, var en del av utvecklingsarbetet för den stundande 760-modellen, som sedermera kom i den billigare versionen 740.
Till skillnad från den stora sedanen 760 hade VCC en kompakt kombikaross, med låg markfrigång, bred spårvidd och ett kort bakparti.
Bilen ser både sportig och tuff ut, och hade varit ett kul, mer kompakt alternativ till Volvos större kombibilar – 15 år innan Volvo V40 lanserades 1995.
MC-knutten Jan Emanuel: Här är hans motorcyklar
Körkortsturism: Sättet att lura sig till ett svenskt körkort