Nu har norska youtubern Bjørn Nyland gjort ett omfattande test av bilen och imponerandes inte.
100 mil i elbil
Nyland brukar ofta köra 100 mil på snabbast möjliga tid för att se hur de presterar.
Det blir ett ordentligt test av både räckvidd och laddning.
Just räckvidd och laddning är ett område där billiga elbilar ofta inte utmärker sig i positiv bemärkelse i ett steg att hålla kostnaden nere.
Gick inte som på räls
Citroën ë-C3 Aircross stoltserar med en elektrisk räckvidd på 32 mil, vilket i sammanhanget bör ses om helt acceptabelt.
Det franska märket saluför inte modellen som någon långfärdsvagn och undertecknad hade inte i första taget rekommenderat någon att ge sig ut på en 100-milafärd i en ë-C3.
I stället lämpar den sig som andrabil eller för staden.
LÄS ÄVEN: Så rostig är en Tesla efter sex år
MISSA INTE: Dessa bilar är helt oanvända – nu skrotas de
Många stopp
Med en officiell räckvidd på 320 kilometer kan man räkna med att en 100 milaresa kanske kräver 5–6 laddstopp på sin höjd. Men för Nyland blev det i stället 12 laddstopp.
Den faktiska räckvidden i motorvägshastighet var blott 16 mil och testet genomfördes på 12 timmar och 25 minuter.
Han tyckte emellertid om komforten i bilen, något som är bestämt användbart när man kör 100 mil i mil.