Detta är något som gör att majoriteten av landets 177 000 motorcyklar i praktiken kan köra för fort utan att få böter.
Det samma gäller även i Sverige där vi har närmare 340 000 motorcyklar och närmare 3 000 fartkameror.
Därför klarar sig motorcyklister
Det norska systemet för automatisk trafikkontroll, ATK, används för att minska hastigheten och därmed antalet olyckor på olycksdrabbade vägsträckor. Men det fungerar inte lika bra på alla typer av fordon.
– Motorcyklar har registreringsskylten baktill, och våra kameror fotograferar bara framifrån, säger Christer Taule Kjerrgård, seniorrådgivare på Statens vegvesen, till Broom.
Eftersom motorcykelförare dessutom bär hjälm är det ofta svårt att identifiera dem även om bilden tas. Någon lösning där kamerorna även fotar bakifrån finns inte i dagsläget.
Men du fångas på bild ändå
Polisen i Norge bekräftar dock att motorcyklar fotograferas men att det är svårt att gå vidare med ärendet.
– Alla ärenden registreras och behandlas, men hur snabbt eller om det leder till påföljder beror på våra resurser, säger Inger Torill Lindseth Mahle vid Polisens ATK-central.
Stora risker trots låg bötesrisk
Trots att det kan verka lockande att vrida på gasen utan konsekvenser, pekar statistiken på en allvarlig verklighet. Den norska utryckningspolisen, UP, har noterat flera dödsolyckor bland motorcyklister redan tidigt under säsongen.
– Det är tragiskt. Därför lägger vi i år extra fokus på motorcyklar, säger UP-chefen Knut Smedsrud till TV 2.
Under sommaren ökar polisen sina fartkontroller längs de stora vägarna och till skillnad från fartkamerorna kan UP-patruller mäta hastigheten både framifrån och bakifrån.
Så många liv räddas
Enligt norska Transportekonomiska institutet minskar fartkameror dödsfall och allvarliga skador med upp till 50 procent där de sätts upp. Statens vegvesen har därför planer på att utöka antalet kameror kraftigt de kommande åren.
Men än så länge är det alltså många motorcyklister som glider förbi med både fart och frihet, åtminstone tills polisen dyker upp.