Inom några år väntas stora förändringar i hur vi tar, förnyar och använder körkort i Sverige. EU:s nya körkortsdirektiv innebär en rad reformer som påverkar både unga och äldre – och inte minst de som kör eller planerar att köra A-traktor.
Nyheter24 har pratat med Transportstyrelsen om reglerna kan att innebära för dig, unga förare och om A-traktorer påverkas.
Nya regler för körkort – B1 gör det möjligt att köra fordon
Den nya körkortsbehörigheten B1 som föreslås ska göra det möjligt att köra fordon upp till 2 500 kilo med en maxhastighet på 45 km/h. Det kanske låter bekant, men det är inte samma sak som dagens A-traktorer. Även om det rör sig om liknande fordonstyper skiljer sig kraven kraftigt.
För att få köra ett B1 krävs både godkänt kunskapsprov och körprov, till skillnad från A-traktorer där endast ett AM-körkort krävs. Dessutom kan reglerna för B1-fordon komma att medföra tekniska krav som gör att det inte längre går att bygga om en vanlig bil till A-traktor på samma sätt som i dag, men det återstår att se.
– Det är för tidigt att säga hur det påverkar A-traktorer. Om Sverige väljer att införa behörighet B1 är detta en fråga som Transportstyrelsen behöver titta närmare på, säger Pär-Ola Skarviken, utredare på Transportstyrelsen, i en intervju med Nyheter24.
Hur påverkas 15-åriga och unga förare?
A-traktorkörning är i dag tillåten från 15 års ålder med ett AM-körkort. Med B1-behörigheten höjs minimiåldern till 16 år enligt EU:s regelverk, men varje medlemsland har rätt att ansöka den till 15 år, förutsatt att trafiksäkerheten kan säkerställas.
– Ett B1-körkort får utfärdas för den som har fyllt 16 år men individuella medlemsstater kan också söka om godkännande från kommissionen för att sänka minimiåldern till 15 år för utfärdande av körkort. Dessa gäller dock då endast i respektive land, förklarar Skarviken.
Om Sverige väljer att införa B1 och samtidigt sänker åldern till 15 år är alltså ännu oklart. Men i praktiken skulle det innebära både fler krav och högre kostnader för unga som vill köra liknande fordon som A-traktor i framtiden.

Snabbare än A-traktor – till vilket pris?
En tydlig skillnad mellan B1-fordon och A-traktorer är hastigheten. Medan en A-traktor är begränsad till 30 km/h, får B1-fordon köras i upp till 45 km/h.
– Ja, 45 km/h, konstaterar Skarviken kort på frågan om man får köra snabbare med ett B1-fordon än med en A-traktor.
Digitala körkort – gäller det även ungdomar?
Ett annat stort steg i framtidens körkortsprocess är att digitala körkort införs senast 2030 i Sverige. Det innebär att man kommer ha mobilen direkt i mobilen, men även fortsättningsvis välja att ha ett fysiskt kort.
Om detta även kommer gälla ungdomar under 18 är dock ännu oklart, menar Skarviken.
– Det är för tidigt att svara på i dagsläget, säger han.

Kan man bygga om sin A-traktor till ett B1-fordon?
En vanlig fråga många kanske ställer sig är om dagens A-traktorer kan byggas om eller uppgraderas till att bli godkända som B1-fordon. Svaret är oklart, det finns inga garantier i nuläget, menar Skarviken.
Hårdare krav – eller bättre möjligheter?
Även om förändringarna innebär fler krav, kan det ge större frihet. Exempelvis får man med ett B1-körkort köra snabbare och potentiellt säkrare fordon än dagens A-traktorer. Men vägen dit kan bli dyrare eller mer krävande, eftersom både teori och körprov krävs.
Körkort sammanfattning:
- Digitala körkort införs senast 2030.
- En ny körkortsbehörighet, B1, föreslås för fordon upp till 45 km/h.
- Åldersgränsen för B1 är minst 16 år, men kan sänkas till 15.
- A-traktorer kan påverkas, men exakt hur är ännu oklart.
- Teori och körprov kan krävas för att köra vissa fordon som tidigare inte omfattas av det.
- Möjlighet att köra snabbare än med en A-traktor.
Källa: Transportstyrelsen.

Vad händer nu?
Det fjärde körkortsdirektivet är beslutat, men det är nu upp till varje medlemsland att tolka och införa reglerna. I Sverige pågår arbetet med att utreda hur direktivet ska bli till svensk lag.
När kan de nya reglerna börja gälla i Sverige?
– Nu när rådet och parlamentet är överens om utformningen av direktivet så kommer regeringen att utreda hur de nya reglerna ska genomföras i svensk lagstiftning. Direktivets regler ska i huvudsak börja tillämpas fyra år efter att direktivet trätt i kraft, avslutar Skarviken.




