Det skriver Riksförbundet M Sverige i ett pressmeddelande.
”Hushållen ska inte behöva planera duschen efter elnätet”
Elpriserna ökar, nätavgifterna höjs och framtida regler riskerar att göra elbilslivet ännu mer svårplanerat. Resultatet blir att många svenskar tvekar inför att byta från bensin och diesel till el.
Det menar Carl Erik Stjernvall, hållbarhetsansvarig på Riksförbundet M Sverige.
Han beskriver hur hushåll redan nu tvingas räkna på kilowattimmar, effekttoppar och extrakostnader, sådant som aldrig borde vara ett hinder för klimatomställningen.
– Utvecklingen går åt fel håll. Ingen vill sitta hemma och fundera över om bilen hinner laddas eller om någon måste vänta med att duscha. Det skrämmer bort elbilsköpare, säger han.
Nya regler gör kostnaderna ännu mer oförutsägbara
Från 2027 införs nya avgiftsmodeller där hushållens högsta effektuttag styr kostnaden. För familjer i villa eller fritidshus kan notan därför variera kraftigt beroende på hur och när elen används.
En kall helg i stugan, med värme på och elbilen laddad inför hemresan, kan bli betydligt dyrare än väntat.
– Systemet är för stelt och monopollikt. Avgifterna blir högre och myndigheten tvingas godkänna höjningarna. Det behövs mer transparens och helt nya modeller, säger Stjernvall och lyfter idén om att låta elnätsbolag lägga anbud på områden.
Ekonomiska stöd för att byta till elbil
Samtidigt finns det knappt några ekonomiska incitament kvar för den som vill byta till elbil. Det statliga avdraget gäller laddboxar, men i övrigt saknas riktade stöd.
Lägre bensin- och dieselpriser, kombinera det med stigande kostnader för laddning hemma, gör ekvationen ännu tuffare.
Vill låta elbilar avlasta elnätet
M Sverige föreslår dessutom att elbilarnas batterier ska kunna användas för att stabilisera elnäten, ett system där ägarna skulle få betalt för att bidra. Men enligt Stjernvall finns det begränsat intresse från nätbolagen.
– Man måste skapa en vardag där den fossilfria bilen fungerar för alla. Det går inte att försvara ett monopol som gör vissa bolag riskfria medan hushållen står för kostnaden, säger han.




