Nyheter24
Annons

3 trafikregler få känner till – kan ge böter på 1 500 kronor

Publicerad: 28 nov. 2025, kl. 16:29
Poliskontroll och bil.
Foto: Anna Eriksson/TT & Mats Andersson/TT
Läs mer från Nyheter24 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfrittPrenumerera

Sveriges vinter bjuder inte bara på snö, slask och isiga vägar, utan också på återkommande missförstånd kring vilka regler som faktiskt gäller i trafiken. Många känner sig trygga med bilens teknik, kalenderdatum eller gamla vanor, men det räcker inte alltid.

Flera av de regler som polisen oftast utfärdar böter för är dessutom sådant många bilister inte visste var ett brott från början, eller tror de redan har koll på. Men en enda miss kan leda till både böter och olycka. 

Foto: Mats Andersson/TT

Trafikregler många glömmer bort

Trots att datumregler är välkända är det många som missar den egentliga grunden, nämligen att det är väglaget som styr kravet på vinterdäck. Många bilister ser kalendern som facit, trots att både temperatur och väder kan slå om från en timme till nästa. 

Annons

Trafikpolisen Anders Schääf på polisregion Väst, har över 15 år i branschen. Han förklarar i en intervju med Nyheter24 hur vanligt det faktiskt är att däcken inte håller måttet:

– Många vinterdäck borde ha bytts ut tidigare, mönsterdjupet är för lågt och dubbarna utslitna, vilket gör att däcken inte fungerar som de ska, säger han och fortsätter:

– Dåliga däck ger längre bromssträcka och sämre väggrepp. Vid olyckor blir det ofta tydligt att de kunde ha undvikits om däcken varit i bättre skick.

Samtidigt poängterar Schääf att regelverket är flexibelt, men just därför också missförstått. 

– Du måste inte ha vinterdäck bara för att det är december, det är vinterväglaget som avgör. Det är polisen på plats som bedömer om vinterväglag råder, säger han. 

Vi bor i ett avlångt land och att köra bil i oktober i Kiruna är något helt annat än i lilla Smygehuk, det är just därför reglerna finns, enligt Schääf.

– Folk stirrar sig ofta blinda på datum, men många har inte läst reglerna.

Foto: Johan Nilsson/TT

"Fungerar i Europa – inte i Sverige"

Han ser också att klimatvariationerna är en tydlig riskfaktor. 

Annons

– Vädret kan slå om snabbt. Du kan åka till jobbet i sol med sommardäck och komma hem i underkylt regn och då sitter du där, säger han. 

Att dessutom försöka spara in på däcksbyten är något han avråder starkt från. 

– Däck och bromsar är inget man ska spara in på. Har man köpt en bil har man också tagit på sig ansvaret att underhålla den.

Allrounddäck är inte heller någon genväg i Sverige. 

– De fungerar i Europa, men inte i Sverige. De är inte anpassade för vårt klimat och våra temperaturväxlingar.

– En veteranbil behöver inte ha vinterdäck, men kör du den på dåligt väglag kan du misstänks för vårdslöshet eftersom du borde ha insett riskerna.

Foto: Martina Holmberg/TT

När gäller vinterdäck egentligen?

  • Du måste ha vinterdäck när det är vinterväglag, inte bara i december. 
  • Polisen bedömer om vinterväglag råder.
  • Fokusera på vädret, inte kalendern! 
  • Kolla väglaget varje morgon innan du kör.
  • Om du inte har rätt däck för väglaget kan du få böter på mellan 500 och 1 500 kronor.
Foto: Björn Larsson Rosvall/TT

Bilens ljus – vet du vad som gäller?

Tekniken i moderna bilar har utvecklats snabbt, men den ersätter inte förarens ansvar. Många förlitar sig på DLR-ljus och automatiska ljudinställningar, utan att märka att bakljusen förblir släckta eller att bilen inte växlar till halvljus när mörker eller dimma faller. 

Annons

Enligt polisen är just brister i fordonets utrustning ett av de vanligaste skälen till böter.

– Det är oftast fordonets brister som leder till böter – sådant som dåliga däck, trasig belysning och liknande.”

Schääf menar också att okunskap inte håller som ursäkt i dag:

– Information är så lättillgänglig idag att det är svårt att hävda att man inte visste. Okunskap är ingen grund för att slippa ansvar.

Och viktigast av allt, det gäller alla bilar, till och med den som du inte äger – och bara har lånat. 

– Som förare är du ansvarig för att bilen är trafiksäker, även om det inte är din bil. Många blir förvånade över det.

Foto: Fredrik Sandberg/TT

Vad gäller för automatiska ljus?

  • Även med automatljus på bilen är du ansvarig för att se till att rätt belysning används. 
  • Kontrollera att både fram- och bakljus fungerar innan du kör, särskilt vid dimma eller mörker. 
  • Trasig belysning eller att du förlitar dig på automatljus kan ge böter.

Farlig fallgrop som kan ge böter 

Schääf lyfter även hyrbilar som en typisk fallgrop för ovana förare.

Annons

– Hyr du en bil behöver du inte kontrollera alla säkerhetsbälten om du ska köra ensam, men du måste säkerställa att bilen fungerar, ljus, bromsar, däck, vindrutetorkare, säger han och tillägger: 

 – Många bara hoppar in i hyrbilen och kör utan att ens veta var ljus eller blinkers sitter, och då tappar man uppmärksamheten från körningen.

Foto: Johan Nilsson/TT

Hastighet och däckens skick 

Att man som förare alltid måste följa hastighetsgränsen är inget inget nytt i Sverige, men det räcker inte om bilen inte är anpassd för väglaget. Slitna däck, lågt mönsterdjup eller olämplig däcktyp kan göra en fullt laglig hastighet livsfarlig. 

Annons

Schääf beskriver att det är vanligt att förare underskattar hur stor roll däcken faktisk spelar in. 

– I norra Sverige är det sällan problem med sommardäck på vintern – där kommer vintern och stannar. I södra Sverige chansar folk ibland mer.

Och även när fel däck används vid andra årstider märks tydligt attitydskillnader: 

– Folk som kör med dubbdäck på sommaren är få och det säger mer om individen än om kollektivet

Slutsatsen är tydlig: väglag, däckens skick och hastighet måste ses som en helhet, annars riskerar man både böter och olyckor. 

Det som förenar dessa tre regler är att de kräver mer än att bara följa kalendern eller lita på bilens teknik. Föraren är alltid ytterst ansvarig, och som trafikpolisen påpekar har svenska förare egentligen all information de behöver. Frågan är bara om man använder den.

Foto: Adam Ihse/TT

Vad gäller för slitna däck?

  • Dåliga däck med för låg mönsterdjup kan ge längre bromssträcka och dåligt väggrepp.
  • Kontrollera däckens skick regelbundet, det handlar om din säkerhet och andras. 
  • Om dina däck inte uppfyller kraven kan du få böter, och om det leder till olycka kan det ge allvarliga konsekvenser.

Kommentarer

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons