Siktet inställt på BMW: Så bra är nya Cupra Terramar
Cupra har som uppdrag att attrahera nya kunder till Volkswagen-gruppen. Nu expanderar de med en helt ny suv i mellanklassegmentet: Cupra Terramar.
Gillar du artikeln?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få fler artiklar som denna direkt i din inkorg - helt kostnadsfritt.
Vid en första anblick kan det vara svårt att se skillnaden mellan nya Terramar och stallkamraten Formentor.
Skillnaden i storlek är endast sju centimeter, och framifrån ser de nästan identiska ut. Enligt Cupra själva är Formentor dock mer lik en coupé, med ett lägre och mer sportigt utseende.
Marcus Berggren reste till Sitges i Spanien för att provköra nya Cupra Terramar.
MISSA INTE
Finns bara som diesel: Så bra är nya Audi A5 Avant
Vi kör på en vulkan: Så bra är nya Lexus NX Overtrail
En praktisk suv med spansk karaktär
Cupra Terramar är tänkt att tilltala en mer praktiskt lagd målgrupp och tar sikte på ett annat klientel än tidigare modeller.
Den ersätter i viss mån Cupra Ateca, men är ingen direkt ersättare. Målet med modellen är att locka nya kunder till märket genom ett karaktäristiskt designspråk och en unik image.
Cupra betonar att marknadspositioneringen är viktigare än interna likheter inom koncernen.
Terramar ska tillverkas i Audis fabrik i Ungern, vilket signalerar att Cupra siktar mot premiumsegmentet och konkurrenter som BMW. Ursprungsplanen var att konkurrera med Alfa Romeo, men Cupra själva är förvånade över ”hur dåligt Alfa Romeo säljer.”
En rad drivlinor
Cupra Terramar kommer med fem olika drivlinor, och under besöket i Barcelona fick vi testa två av dessa: en laddhybrid på 272 hästkrafter och en bensinmotor på 265 hästkrafter.
Vår provkörning började med laddhybriden på den ikoniska Terramar-banan, en doserad bana från 1923, där fjädringssystemet med dubbla ventiler verkligen visade sin kapacitet.
Systemet, som återfinns även i nya Tiguan och Passat, gav en stabil körupplevelse genom att ständigt bibehålla kontakten med det ojämna underlaget.
MISSA INTE
Vanliga bilarna som inte behöver vinterdäck
Då riskerar du böter – även med ställd P-skiva
Landsvägskörning med hybridkraft
Laddhybriden delar drivlina med Volkswagen Golf GTE, vilket innebär en 6-stegad dubbelkopplingslåda, framhjulsdrift och en elektrisk räckvidd på cirka 90 kilometer.
Trots likheter med andra koncernmodeller har Terramar en sportigare fjädring som är 10 mm lägre, standardmonterade skalstolar, ett särskilt sportläge för antisladdsystemet, och uppgraderade bromsar.
Cupra har valt ett förenklat produktutbud för Terramar, vilket innebär att man kan välja mellan olika utrustningsnivåer snarare än att anpassa specifika tillval. Detta gör det enklare för kunden och mer kostnadseffektivt för tillverkaren.
Interiört möts man av ett uppdaterat infotainmentsystem och en hög kvalitet på materialen, även om vissa detaljer kunde förbättras.
Systemet är intuitivt och kan anpassas efter egna preferenser, vilket uppskattas. Baksätet är rymligt, med gott om utrymme för en person på 184 cm, bra lårstöd och ljusinsläpp.
MISSA INTE
15 000 olagliga fordon stoppade på svenska vägar – bara i år
Snart kan alla körkort i Sverige bytas ut
Sportig hybrid för vardagsbruk
Laddhybriden förväntas bli populär i Sverige, där den finns i två varianter – 204 och 272 hästkrafter. I Cupra-läget, den mest prestandaorienterade inställningen, kompletteras körupplevelsen med artificiellt motorljud som förstärker sportkänslan, men som är lite väl överdrivet.
Trots att drivlinan är snabb märks en viss fördröjning i responsen vid dynamisk körning, vilket innebär att man ibland måste gasa på tidigare ut ur kurvor eller växla manuellt.
Bensinmotorn ger mer liv
Under provkörningen i Barcelona testade vi även bensinvarianten på 265 hästkrafter, som har fyrhjulsdrift och delar motor med Volkswagen Golf GTI.
Denna version kändes piggare och mer responsiv tack vare lägre vikt jämfört med laddhybriden. Bilen inspirerar till en mer lekfull körning och känns förvånansvärt smidig. Som i andra koncernbilar är kördynamiken förlåtande och tillåter högre hastigheter oavsett förarens erfarenhet.
Cupra Terramar är en svårdefinierad suv med premiumkänsla
Första intrycket av Cupra Terramar är positivt. Bilen skiljer sig från märkets andra modeller i både storlek och design och erbjuder en mer premiumbetonad körupplevelse, särskilt med bensinmotorn.
Fjädringen och materialvalen ger en gedigen kvalitetskänsla. Laddhybriden har en bra elektrisk räckvidd och vissa miljö- och skattemässiga fördelar, även om fyrhjulsdrift saknas i hybridversionen.
Cupra Terramar känns genomtänkt och kompetent, även om vissa aspekter fortfarande gör det svårt att sätta fingret på märkets identitet – då många av deras modeller inte nödvändigtvis är särskilt sportiga, bortsett från designen.
Ett mer omfattande test på hemmaplan får visa hur väl Terramar passar i vardagen.
Första intryck av Cupra Terramar: 4/5
Hybrid
Motor: 1,5-liters fyrcylindrig, elmotor, 272 hästkrafter, 400 newtonmeter
Kraftöverföring: 6-stegad dubbelkopplingslåda, framhjulsdrift
Acceleration: 0–100 km/h på 7,3 sekunder
Toppfart: 215 km/h
Elektrisk räckvidd: 121 km
Vikt: 1 904 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4519/1863/1584 mm
Pris: Från 639 900 SEK
Bensinmotor
Motor: 2-liters fyrcylindrig, 265 hästkrafter, 400 newtonmeter
Kraftöverföring: 7-stegad dubbelkopplingslåda, fyrhjulsdrift
Acceleration: 0–100 km/h på 5,9 sekunder
Toppfart: 243 km/h
Vikt: 1 750 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4519/1863/1584 mm
Pris: Från 520 600 SEK