Björklund gratuleras av rivalen Ibrahim Baylan på sin 50-årsdag.
1 av 3
Björklund gratuleras av rivalen Ibrahim Baylan på sin 50-årsdag. - Foto: HENRIK MONTGOMERY / SCANPIX
Alliansens partiledare under söndagens debatt.
2 av 3
Alliansens partiledare under söndagens debatt. - Foto: ANDERS WIKLUND / SCANPIX
Jan Björklund har fått kritik mot att lite forskning ligger bakom förändringarna i skolan.
3 av 3
Jan Björklund har fått kritik mot att lite forskning ligger bakom förändringarna i skolan. - Foto: JESSICA GOW / SCANPIX

Björklund om skolan: "Jag har visst forskningen på min sida"

Nyheter24:s tidigare granskning visade att liten eller ingen forskning ligger bakom stora åtgärder i skolan. Men utbildningsministern slår ifrån sig.


Läs mer från Nyheter24 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt Prenumerera
X

Gillar du artikeln?

Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få fler artiklar som denna direkt i din inkorg - helt kostnadsfritt.

Välj nyhetsbrev

STOCKHOLM. Förändringar, förändringar, förändringar. Den svenska skolan har "länge varit ett politiskt spel" enligt experter, med lite forskning bakom förslagen. Men utbildningsminister Jan Björklund (FP) menar nu ändå att forskningen är på hans sida.

– Det är forskning om att utvärdering är viktigt, det är forskning om att det behövs mer katederundervisning, säger han till Nyheter24 efter söndagens partiledardebatt och fortsätter:

– Det finns ju mängder av forskningsrapporter nu på senare år som visar att det här med eget arbete är en viktig orsak till att resultaten sjunker.

"S vill inte riva upp så mycket av det vi har infört"

Tidigare har Socialdemokraternas skolpolitiske talesperson Ibrahim Baylan (S) sagt att man vill behålla många av de förslag som den borgerliga regeringen genomfört även om det blir ett maktskifte. Björklund menar därför att vikten av en bred överenskommelse om skolan blir mindre.

– Jag uppfattar att Socialdemokraterna i dag säger att man tänker inte riva upp så mycket av det vi har infört, därmed finns det ju en rätt bred enighet, säger han.

/
/
/
/
/
/
/
stats